نخستین گام برای اجرای طرح ۱۰ هزار مدرسه

تجهیز هزار اتاق اسباب بازی در مدارس كشور كلید خورد

تجهیز هزار اتاق اسباب بازی در مدارس كشور كلید خورد

دكتر ایزی: اولین گام در اجرای طرح احداث اتاق بازی و اسباب بازی در مدارس، با تجهیز هزار مدرسه كشور به بازی های مهارتی و آموزشی از دهه فجر امسال آغاز می شود.



به گزارش دكتر ایزی به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان، مركز فرهنگی هنری شماره ۲۵ كانون استان تهران روز ۳۰ دی ۱۳۹۷ میزبانِ كارشناسان و مدیران پروژه اتاق بازی و اسباب بازی مدارس ۱۰ استان كشور بود. در این بازدید امكانی فراهم آمد تا این میهمانان با ۹۰ نوع اسباب بازی تولیدی كه مهارت های اجتماعی – ارتباطی، زبان آموزی، تفكر و هوش ریاضی، خلاقیت و ‍پرورش تخیل، حل مسئله و استدلال و... را تقویت می كنند، آشنا گردند.
بر اساس این گزارش، سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش روز ۲۶ آبان سال ۱۳۹۷ و در جریان برگزاری آیین گشایش چهارمین جشنواره ملی اسباب بازی در تهران از اجرای این طرح و تجهیز ۱۰هزار مدرسه تا آخر سال تحصیلی جاری با مشاركت كانون آگاهی داده بود و سپس آن مسئولان و كارشناسان این وزارت خانه و كانون با برگزاری نشست های كاری و تخصصی زمینه های اجرای این طرح را به صورت عملی فراهم آوردند.
در این میان محسن حموله مدیركل سرگرمی های سازنده و بازی های كامپیوتری كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان و مسئول مركز فرهنگی هنری شماره ۲۵ كانون استان تهران میزبانان برنامه ای بودند كه در حاشیه جلسه دو روزه این كارشناسان با هدف آشنایی با اتاق های بازی و اسباب بازی و به دعوت معاونت ابتدایی آموزش و پرورش انجام شد.
حموله در توضیح این رخداد اظهار داشت: «طرح تجهیز ۱۰هزار مدرسه به اتاق بازی و اسباب بازی، اتفاقی بود كه در آیین گشایش چهارمین جشنواره اسباب بازی عنوان شد اما در اولین گام قرار شد تا ۱۰ استان تهران، كرمان، كردستان، قزوین، مازندران، آذربایجان غربی، خراسان رضوی، همدان، سیستان و بلوچستان و فارس هریك با تجهیز ۱۰۰ مدرسه اجرا كننده طرح باشند. مقرر است هم بازی های حركتی مهارتی و هم اسباب بازی های آموزشی در این طرح مد نظر قرار بگیرند.»
او افزود: «با آغاز این طرح استفاده از تجربیات كانون باز مد نظر قرار گرفت و بخشی از همكاری كانون، آموزش به معلمان شركت كننده در طرح خواهد بود كه مربیان هر استان این وظیفه را بر عهده خواهند داشت و با موفقیت در گام نخست تجهیز ۱۰هزار مدرسه آغاز می شود.»
حموله در باره حضور این كارشناسان در یكی از مراكز كانون استان تهران عنوان كرد: «از آنجا كه اسباب بازی ها هولوگرام خودرا از شورای نظارت بر اسباب بازی دریافت می كنند و این اسباب بازی های استاندارد، امكان حضور در مدارس را دارند، قرار شد تا ضمن نمایش ۹۰ عنوان از این اسباب بازی ها، این میهمانان با بعضی از فعالیت های كانون در این حوزه باز آشنا گردند. از آنجائیكه مركز ۲۵ فضایی را برای بازی اعضا فراهم آورده بود، نمایشگاه در این مركز تعبیه شد. مقرر است سپس این بازدیدها و توجیه های اولیه، اولین اتاق های بازی و اسباب بازی از دهه فجر فعالیت خودرا شروع كنند.»
در ادامه این برنامه كه با حضور دانش آموزان و بهره مندی آنها از امكان بازی های فكری آموزشی و مهارتی همراه بود، معاونت ابتدایی، مسئول پروژه و نماینده دفتر تكنولوژی آموزشی استان های مورد اشاره در كنار مدیران كل كانون آن استان با اهداف هر بازی آشنا شدند و در كنار دانش آموزان به بازی پرداختند.
پس از این بازدید در نشستی دوستانه گام های اولیه و اهداف این ‍پروژه برای این میهمانان تشریح شد.
مدیركل دفتر پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش كه با این گروه همراه بود، عنوان كرد: «نكته قابل تامل در این طرح فرمولی و تجهیزی نبودن اتاق های بازی است. امكان دارد شما در استان خودتان تعریفی متفاوت از اتاق بازی داشته باشید، بنا بر این است كه معتقدیم این اتاق ها را می شود به صورت تركیبی تعریف كرد. چونكه اگر تعریفی اختصاصی و دستوری برای اتاق ها درنظر بگیریم این طرح به تفاوت های فردی احترام نگذاشته است. نیاز دانش آموزان در بافت و جغرافیا متفاوت می باشد. ما با دانش آموزان مضطرب روبروییم. با دانش آموزانی روبروییم كه امكان دارد نیازهای متفاوت تری داشته باشد. بنا بر این است كه این طرح نیازمند نگاه كارشناسانه است.»
رخساره فضلی در ادامه اظهار داشت: «آنچه مد نظر است انجام بازی های فیزیكی و فكری توامان است. بنا بر این است كه مجریان طرح بایستی انعطاف و هدف مندی را فراموش نكنند.»
او افزود: «همانطور كه می دانیم این اتاق ها مناسب مقاطع ‍پیش دبستان و دبستان اند. اما كاربردی جداگانه دارند. پیش دبستانی خود متكی بر بازی است و اگر ما بچه ها را پشت میز و نیمكت می نشانیم اشتباه است. اما برای اجرایی كردن این اتاق ها برای مقطع دبستان نیاز به سناریو و تدوین برنامه و راهكار داریم. در این راستا ابتدا معلمان بایستی حمایت شوند. و سپس آموزش های اولیه امكان استقلال برایشان فراهم بیاید تا با نیازسنجی به تدوین برنامه دست بزنند.»
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی در ادامه این نشست، گام های اولین طرح و شیوه اجرایی كردن آنها را تشریح نمود.
مقصود رزم آرای شرق، نگاه به سوژه بازی را دارای تنوع و تكثر دانست و بخشی از سخنان خودرا معطوف به هدف فعلی طرح یعنی یادگیری در بستر بازی كرد.
این كارشناس در بخشی از صحبت های خود به اهداف این پروژه اشاره نمود و از مسئولان و ناظران این طرح در هر استان خواست در گام های عملی طرح به شیوه نامه بازگشت كنند و فلسفه وجودی این طرح را دنبال كنند.
او افزود: «اجرا كنندگان فعلی این طرح، مدارس داوطلب اند. چونكه مهم ترین ‍پیش نیاز این طرح داشتن فضای كافی است. اما خرید و تجهیز این اتاق ها به دو صورت می تواند صورت گیرد. نخست این كه هر مدرسه سپس نیازسنجی فهرستی را در اختیار آموزش و پرور‍ش استان قرار دهد. در دومین راهكار، خود مدارس می توانند به خریداری این تجهیزات بپردازند و بودجه آنرا دریافت نمایند.
رزم آرای، استفاده از اسباب بازی در كلاس درس را بلامانع دانست، در عین حال اشاره كرد: «ممكن است با موضوعی خاص و در ساعتی خاص «معلم»ی به لزوم استفاده از اتاق بازی پی ببرد و كلاس درس خودرا آن جا برگزار كند.»
او همراهی دیگر نهادها را در این طرح لازم دانست و اضافه كرد: «گاهی هم به تشخیص مدرسه می توان از فضای دیگر مراكزی همچون كانون در این طرح بهره برد.»
در انتهای این برنامه مهرانگیز اخوی مسئول مركز فرهنگی هنری ۲۵ كانون استان تهران از تجربه اخیر خود درباره بهره گیری از تاثیرهای اسباب بازی در ترویج خواندن توضیح هایی را نمایش كرد و اظهار داشت: «حدود چهار ماه است كه این مركز كارگاهی را برای انجام بازی های فكری تعریف و اجرایی كرده ایم و تاثیرهای این طرح برای ما مشهود بوده است و در جذب مخاطب و عضو موفق بوده ایم. به صورت محسوس تغییر انگیزه های كتاب خوانی را در اعضا دیده ایم.»
او اظهار داشت: «تقویت قدرت حل مسئله، تقویت اعتماد به نفس، تقویت مهارت های حركتی، تقویت مهارت كلامی و توسعه قدرت تخیل سوژه هایی اند كه با بازی امكان پذیر می شود و ما در این چند ماه آنرا تجربه كردیم. ‍پس از آن كودكان را به سمت كتاب سوق داده ایم.با این حال تصور می كنم حتی اگر ما هدف اولیه بازی یعنی شادی و خوشی را باز دنبال نماییم به سلامت روان بچه ها كمك كرده ایم.

1397/11/02
21:23:15
5.0 / 5
106
تگهای خبر: تجربه , تحصیل , سلامت , علم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲

لینک دوستان دكتر ایزی

دکتر ایزی Drez.ir

تگهای دكتر ایزی

drez.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دكتر ایزی محفوظ است

Dr EZ دكتر ایزی

پاسخ به سوالات پزشکی