با قلب خود مهربان باشید

با قلب خود مهربان باشید

به گزارش دكتر ایزی قلب بخش حساسی از بدن است، به همین خاطر آگاهی مردم از روش های مراقبت از آن اهمیت زیادی دارد، مراقبت های قلبی پیشرفته دشوار نیستند و انتخاب یك شیوه زندگی سالم در اینباره بسیار مهم می باشد.


به گزارش دكتر ایزی به نقل از ایسنا، برای مراقبت از قلب فعالیت بدنی متعادل، حفظ وزن مناسب، تمرین های منظم ورزشی، نگه داشتن دیابت در حد كنترل شده، بررسی مرتب قندخون و سطح كلسترول خون، رژیم غذایی كم چرب و كم كلسترول، محدود كردن جذب چربی ها و افزایش میزان جذب غذاهای كم چرب، خوردن مقادیر فراوانی میوه، سبزیجات و دانه ها و غلات، اجتناب یا محدود كردن میزان جذب مارگارین، دوری از چربی های سنگین در محصولات غذایی و شیرینی ها ضروری می باشد.
غذاهایی مثل میوه ها و سبزی ها، غلات سبوس دار، انواع بنشن، دانه كتان، دانه ها و مغزها، فرآورده های لبنی، ماهی های چرب، سویا و فرآورده های آن، چای سبز برای حفظ سلامت قلب مفید هستند. همینطور غذاهای مضر برای سلامت قلب شامل غلات سفید و تصفیه شده مثل پاستا و نان سفید، اسیدهای چرب اشباع شده، مواد غذایی بسته بندی شده و فرآوری شده مانند چیپس و كیك، گوشت چرب و غذاهای سرخ كرده سیگار است.
عوامل خطر برای قلب
به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، كارشناس مبارزه با بیماری های غیر واگیر شبكه بهداشت و درمان گناوه می گوید: نخستین گام برای داشتن یك قلب سالم شناخت عوامل خطری است كه قلب را تهدید می كند. در سال های اخیر آمار مرگ ومیر بیماران قلبی و عروقی در دنیا افزایش قابل ملاحظه ای داشته است، و این مساله اهمیت اطلاع رسانی در مورد راه های جلوگیری از عوارض بروز بیماری های قلبی را قبل از پیش نمایان می كند.
زهره گره با اشاره به اینكه بیماری های قلبی و عروقی از شایع ترین علل مرگ ومیر در ایران هستند، اظهار نمود: چاقی، استعمال سیگار، فشارخون بالا، میزان كم كلسترول خوب در خون، سن و سابقه خانوادگی بیماری قلبی و عروقی زودرس عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی هستند.
استرس به خود راه ندهید
وی بیان كرد: چاقی و نداشتن فعالیت بدنی از عوامل خطر بسیار مهم بیماری های قلبی عروقی است، باید توجه داشته باشیم كه كنترل چاقی در كاهش بروز بیماری های قلبی خیلی مؤثر است.
این كارشناس سفارش كرد: برای آنكه مشخص شود تا چه اندازه در معرض بیماری های قلبی قرار دارید باید به پزشك رجوع كنید. وزارت بهداشت و درمان برای گروه های در معرض خطر از سال ۹۵ آغاز به ارزیابی خطر، طی یك بسته خدمتی كرده كه این بسته شامل یك پرسشنامه در زمینه بیماری های قلبی عروقی، گرفتن فشار خون، وزن شخص، انجام آزمایش قند و چربی به صورت مجانی است.
گره اضافه كرد: برای جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی سیگار نكشید، مواد قندی كم مصرف كنید، روزانه ۲۰ تا ۳۰ دقیقه ورزش كنید و استرس به خود راه ندهید.
ایست قلبی خبر نمی كند
ایست قلبی خبر نمی كند و بسیار ناگهانی اتفاق می افتد، افرادی كه با ایست قلبی می میرند، معمولا فاقد علایم اولیه بوده و مرگ بسیار سریع به سراغشان می آید.
با وجود سریع و همه گیر بودن علایم اولیه، حتی امكان دارد قلب شما در خواب از تپش بیفتد. در این میان برخی افراد بیشتر از سایرین در معرض خطر هستند؛ افراد دارای فشار خون بالا با احتمال بیشتری برای از بین رفتن ریتم قلب مواجهند، همینطور چاق ها و افراد دارای اضافه وزن، سیگاری ها، بیماران قلبی و بیماران مادرزادی همچون كسانی هستند كه باید بیشتر مراقب خود باشند.
روز جهانی قلب
گفتنی است فدراسیون جهانی قلب به علت اهمیت بیماری های قلبی عروقی و خطر آن برای سلامتی انسان و با این نگرش كه تمام كشورهای عضو این فدراسیون می توانند به ریشه كن شدن همه گیری جهانی این بیماری ها كمك كنند، با همكاری سازمان بهداشت جهانی هفتم مهر (یكشنبه آخر سپتامبر) هر سال را بعنوان روز جهانی قلب تعیین كرده و هر ساله این روز با شعاری متفاوت گرامی داشته می شود.
از سال ۱۳۷۸ مراسم روز جهانی قلب در كشور ما هم هر ساله برگزار می گردد و در این روز فعالیت های مختلفی مانند كلاس های آموزشی، مسابقات ورزشی، نمایش ها و نمایشگاه ها و بسیج های اندازه گیری فشار خون، كلسترول خون و... برگزار می گردد.



1398/07/07
19:09:37
5.0 / 5
3539
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴

لینک دوستان دكتر ایزی

دکتر ایزی Drez.ir

تگهای دكتر ایزی

drez.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دكتر ایزی محفوظ است

Dr EZ دكتر ایزی

پاسخ به سوالات پزشکی