معاون وزیر بهداشت عنوان كرد؛

نگاه حاکمیت به عرضه دهندگان خدمات سلامت باید تغییر کند

نگاه حاکمیت به عرضه دهندگان خدمات سلامت باید تغییر کند

به گزارش دکتر ایزی، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، عرضه کنندگان خدمات را در فرهنگ سازمانی نظام های بهداشتی، رکنی مهم توصیف کرد.


به گزارش دکتر ایزی به نقل از مهر، بهروز رحیمی، در اولین همایش بین المللی پوشش همگانی سلامت خانواده و نظام ارجاع، ضمن اشاره به چالش ها و راهکارهای اجرای برنامه سلامت خانواده در ایران، اظهار داشت: بحث تأمین منابع مالی و تأمین پایدار منابع یکی از اشکالات اساسی نظام سلامت در همه کشورها و حکومت ها است. وی تصریح کرد: کمبود تأمین منابع و پایداری آن فقط مختص کشور ما نیست و طبق صحبت با مسؤلان نظام سلامت و سازمان های جهانی و مطالعه مقالات مروری، این مشکل برای همه کشورها وجود دارد. به قول رحیمی، فارغ از نوع منابع در کشور ما در دهه های گذشته قوانین خوبی برای تأمین منابع مصوب شده است؛ مثل یک درصد مالیات سلامت یا ماده ۴۶ قانون الحاق که ۱۰ درصد از منابع خالص هدفمندی را برای نظام سلامت تأمین می کند. وی، هماهنگی کامل در اجزای تأمین کننده منابع عرضه کننده خدمات، دریافت کنندگان و تأمین کنندگان هزینه های نظام سلامت و کسانی که هزینه های نظام سلامت را بالا می برند، مهم ترین نکته چالش برانگیز عنوان نمود. رحیمی ضمن اشاره به درس آموخته های کرونا، تصریح کرد: در روزهای کرونا با بازگشت به نظام مراقبت های اولیه بهداشتی، مراقبت از سلامت و خودمراقبتی، شاهد کاهش بار هزینه های نظام سلامت و هزینه های روانی و اجتماعی بودیم و آنجایی که به نظام های حاد و درمان بازگشتیم بار هزینه ها افزایش پیدا کرد. معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، توجه به عرضه کنندگان خدمات در این راه را مهم برشمرد و اظهار داشت: تا وقتی که نظام های پرداختی ما منطبق بر زحمات عرضه کنندگان خدمات و نیاز دریافت کنندگان خدمات نباشد گرفتار تعارض خواهیم شد و اشکالات عدیده ای پدید می آوریم. به نقل از ایشان، در فرهنگ سازمانی نظام های بهداشتی، عرضه کنندگان خدمات یک رکن مهم هستند و توجه به مشتری داخلی هم رکن مهم دیگری در عرضه خدمات و حفظ و پایداری کیفیت خدمات به حساب می آید. رحیمی، چالش اصلی نظام سلامت را فارغ از کمبود منابع و دسترسی بموقع به منابع بیشتر به نظام پرداخت و نوع نگاهی مرتبط دانست که حاکمیت در تأمین منابع برای عرضه کنندگان خدمات دارد. به نقل از ایشان، هر قدر رقم پرداختی به عرضه دهندگان خدمات مطابق با ارزش خدمات آنان و قابل توجه تر باشد، آنان در عرضه خدمات پویاتر شده و فرهنگ سازمانی ما هم تاب آوری بالاتری خواهد داشت. معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت ضمن اشاره به این که در نظام سلامت، مسئولیت های اجتماعی و نقش آفرینی اجتماعی در همه عرصه ها است، اظهار داشت: برای به یادگار ماندن این نقش آفرینی احتیاج به برندسازی داریم. وی تصریح کرد: مراقبت های اولیه بهداشتی و اتفاقاتی که در حوزه سلامت بعنوان یک امر پایه رخ می دهد امروزه احتیاج به تجاری سازی از نوع برندسازی دارد. رحیمی ضمن اشاره به زحمات نظام سلامت ایران در طول دهه های گذشته در بحث مراقبت های اولیه و مراقبت های پایه اظهار داشت: این مراقبت های اولیه می تواند یک برند خوب باشد و با استفاده از این ظرفیت می توانیم هزینه های نظام سلامت را کاهش دهیم. معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: برگزاری این همایش ها و کنگره ها می تواند به این باورپذیری کمک نماید اما لازمه این امر حضور تأمین کنندگان هزینه های نظام سلامت و دریافت کنندگان خدمات سلامت علاوه بر اجزای اصلی عرضه کننده خدمات است. رحیمی در انتها اظهار امیدواری کرد که این همایش ضمن این که سبب توجه بیشتر مسؤلان و سیاست گذاران و حاکمیت به بحث سلامت می شود، همینطور باعث می شود که بتوانیم با عنایت به محدودیت ها و مدیریت بهتر منابع به عرضه خدمات به نحو مطلوب تر و با تشکیل ارزش افزوده بیشتر به مردم بپردازیم.


منبع:

1402/12/17
13:44:55
5.0 / 5
204
تگهای خبر: برند , بهداشت , خدمات , درمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴

لینک دوستان دكتر ایزی

دکتر ایزی Drez.ir

تگهای دكتر ایزی

drez.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دكتر ایزی محفوظ است

Dr EZ دكتر ایزی

پاسخ به سوالات پزشکی