محققان عنوان می كنند؛

رژیم غذایی كه ریسك آلزایمر را تا ۵۳ درصد می كاهد

رژیم غذایی كه ریسك آلزایمر را تا ۵۳ درصد می كاهد

دكتر ایزی: رژیم غذایی شبه مدیترانه ای موسوم به MIND می تواند ریسك مبتلا شدن به اختلال شناختی را كم كند.



به گزارش دكتر ایزی به نقل از مهر، زوال عقل یا دمانس یكی از خطرناك ترین و ناراحت كننده ترین شرایطی است كه هر فردی می تواند در طول زندگی با آن مواجه شود.
زوال عقل یك اختلال مزمن یا پایدار در فرآیندهای مغزی است كه ناشی از بیماری یا صدمه به مغز بوده و علائم آن، اختلالات حافظه، تغییرات شخصیتی و استدلال معیوب است.
طبق گزارشات قبلی، حدود ۴۷ میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به زوال عقل هستند و هرساله بیش از ۹. ۹ میلیون مورد جدید از این بیماری تشخیص داده می گردد كه بدین معناست در هر ۳. ۲ ثانیه یك نفر مبتلا به زوال عقل می گردد.
طبق گزارش اخیر محققان، تغییر رژیم غذایی و مصرف سبزیجات پربرگ سبز نظیر اسفناج می تواند احتمال مبتلا شدن به آلزایمر را تا نصف كم كند.
محققان همینطور دریافته اند رژیم غذایی شبه مدیترانه ای موسوم به MIND ریسك مبتلا شدن به اختلال شناختی را كاهش داده و ریسك مبتلا شدن به بیماری آلزایمر را تا ۵۳ درصد می كاهد.
رژیم غذایی MIND نه تنها برای سلامت بهتر جسم سفارش می گردد بلكه سلامت بهتر مغز را در طول عمر تضمین می نماید.
محققان ارتباط این رژیم غذایی با سلامت مغز را ناشی از مصرف غذاهای آنتی اكسیدانی كه باعث كاهش التهاب می شوند می دانند. در رژیم غذایی MIND بر مصرف مواد خوراكی زیر تاكید می گردد.
سبزیجات پربرگ سبز
اسفناج و كلم برگی جزء این سبزیجات هستند كه سرشار از مواد مغذی سالم برای مغز نظیر فولات، ویتامین E و فلاوونوئیدها هستند.
محققان مصرف حداقل یك وعده در روز به میزان ۲ فنجان خام از این نوع سبزیجات یا یك فنجان پخته آن را سفارش می كنند.
انواع توت ها
میوه های جزء خانواده توت ها سرشار از فلاوونوئیدها هستند كه باعث بهبود حافظه كوتاه مدت و بلندمدت می شوند. محققان مصرف یك فنجان از این میوه های تازه یا ۲/۱ فنجان از این میوه های خشك را حداقل دو بار در هفته سفارش می كنند.
میوه و سبزیجات
در این رژیم غذایی مصرف حداقل یك وعده در روز سبزیجات و میوه های نظیر بروكلی، سیب زمینی شیرین یا سیب سفارش می گردد.
در مورد سبزیجات ۲ فنجان سبزیجات خام یا یك فنجان سبزیجات پخته و در مورد میوه، یك فنجان میوه تازه یا ۲/۱ فنجان میوه خشك یا یك عدد میوه متوسط مانند سیب سفارش می گردد.
حبوبات
حبوبات نه تنها غنی از پروتئین و فیبر هستند، بلكه سرشار از ویتامین های B هم كه برای عملكرد و سلامت مغز ضروری اند، هستند. حبوبات میزان چربی كمی دارند و به راحتی در انواع غذاها قابل تركیب هستند. محققان مصرف ۲/۱ فنجان حبوبات پخته شده حداقل ۴ بار در هفته را سفارش می كنند.
غذای دریایی
غذاهای دریایی دارای امگا۳ بوده و با كاهش ریسك بیماری آلزایمر مرتبط هستند.
روغن زیتون
روغن زیتون سرشار از بیش از ۲۳۰ آنتی اكسیدان و ماده ضدالتهاب است كه به از بین رفتن پروتئین های خطرناك از مغز كمك می نماید. محققان مصرف یك قاشق غذاخوری از این روغن را در روز سفارش می كنند.

1396/09/22
00:57:05
5.0 / 5
92
تگهای خبر: سلامت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳

لینک دوستان دكتر ایزی

دکتر ایزی Drez.ir

تگهای دكتر ایزی

drez.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دكتر ایزی محفوظ است

Dr EZ دكتر ایزی

پاسخ به سوالات پزشکی