پژوهشگران فسایی دوگونه جدیدمخمرعامل عفونت های قارچی ثبت كردند

پژوهشگران فسایی دوگونه جدیدمخمرعامل عفونت های قارچی ثبت كردند

دكتر ایزی: پژوهشگران دانشگاه علوم پزشكی فسا برای اولین بار در كشور، دو گونه مخمر عامل عفونت های قارچی در بدن بیماران مشاهده و ثبت كردند.


به گزارش دكتر ایزی به نقل از ایرنا، روابط عمومی دانشگاه علوم پزشكی فسا یكشنبه به نقل از معاون تحقیقات و فناوری این دانشگاه اعلام نمود: در تحقیقاتی كه دكتر سید محمدحسین افسریان عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشكی فسا و همكاران با عنوان شناسایی مولكولی از گونه های مخمری معمول و غیر معمول انجام دادند، دو گونه مخمری برای نخستین بار در كشور به ثبت رسید.
دكتر مجتبی فرجام اضافه كرد: در این كار 110 نمونه از بیماران مبتلا به عفونت های قارچی گرفته شد كه بعد از انجام كار های تحقیقاتی قارچ شناسی، 16 گونه مخمری از بیماران جدا شد.
وی افزود در نمونه های جداشده، دوگونه مخمری candida sorbosivorans و candida haemulonii برای نخستین بار در كشور از بیماران با عفونت های پوستی و ریوی گزارش شده است.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشكی فسا با اشاره به اینكه نتایج این طرح تحقیقاتی علاوه بر تایید توسط انجمن علمی قارچ شناسی پزشكی ایران، در بانك جهانی ژن NCBI PUBMED هم به ثبت رسیده است، اضافه كرد: مقاله عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی فسا درمجلهJundishapur J Microbiol به چاپ رسیده است.
دكترسید محمد حسین افسریان عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی فسا هم بیان كرد: این دو گونه مخمری معمولا كمتر سبب تولید عفونت در انسان می شوند اما به تازگی شیوع عفونت های قارچی غیر معمول رو به افزایش است و برخی از این مخمرهای غیرمعمول مقاومت هایی را نسبت به برخی از داروهای ضد قارچی از خود نشان داده اند.
این پژوهشگر دانشگاه علوم پزشكی فسا در تایید اهمیت ثبت مخمرهای عفونت قارچی اظهار داشت: تثبت این مخمرها نشانگر اهمیت تشخیص سریع و دقیق این عفونت های قارچی است كه می تواند به پزشك معالج در درمان به موقع بیماران كمك موثری كند.
مخمرها همچون عوامل مهم بروز عفونت ها هستند. شناسایی گونه های مخمری عامل، از نقطه نظر همه گیری شناسی و هم از لحاظ انتخاب درمان مناسب، برای درمان عفونت اهمیت دارد.
فسا در 130 كیلومتری جنوب شرقی شیراز است.
6113 /1876


1397/09/26
14:41:54
5.0 / 5
4478
تگهای خبر: پزشك , دارو , درمان , علم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵

لینک دوستان دكتر ایزی

دکتر ایزی Drez.ir

تگهای دكتر ایزی

drez.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دكتر ایزی محفوظ است

Dr EZ دكتر ایزی

پاسخ به سوالات پزشکی