رییس سازمان غذا و دارو:

با وجود تحریم ها و شیوع ویروس كرونا، توانستیم موثر عمل نماییم

با وجود تحریم ها و شیوع ویروس كرونا، توانستیم موثر عمل نماییم

به گزارش دكتر ایزی رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به دستاوردهای صنعت دارویی كشور، اظهار داشت: در زمانی كه با تحریم ها روبرو بودیم و ورود ویروس كرونا به كشور می توانست مرگ و میرهای زیادی را به دنبال داشته باشد، ولی با كمك تولیدكنندگان كشور توانستیم در این حوزه موثر عمل نماییم.


به گزارش دکتر ایزی به نقل از ایسنا، دکتر محمدرضا شانه ساز در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین المللی فارمکس خاورمیانه ضمن تبریک ایام دهه کرامت اظهار داشت: خیلی خوشبختم که در شرایط فعلی جامعه به دست شما تولیدکنندگان در شرایطی قرار گرفتیم که علیرغم تمام مشکلاتی که سبب تهدید سلامت جامعه خواهد بود، این مشکلات کمترین تأثیر را در سلامت داشتند.
ایشان در ادامه سخنان خود با تشکر از سفرای کشورهای مختلف که در این نشست حضور داشتند، اضافه کرد: امیدوارم در سایه صلح بتوانیم ارتباط بهتر دولت ها و ملت ها را برای بهبود زندگی مردم کشورهای مختلف شاهد باشیم و در این راستا گام برداریم.
رئیس سازمان غذا و دارو خطاب به تولیدکنندگان مواد دارویی کشور اظهار داشت: هدفی که شما عزیزان برای آن تلاش می کنید یکی از حلقه های مهم تحقق استقلال و اقتصاد مقاومتی است. خوشبختانه وزیر بهداشت در زمینه هلدینگ های داروسازی تجربیات کافی دارند و اهدافی که دنبال می کنند در جهت ارتقای این صنعت است. دکتر نمکی زمانی که در داروسازی فعال بودند دغدغه تولید مواد اولیه و خودکفایی در این حوزه را در سینه داشتند و علیرغم تمام مشکلات تلاش می کردند تا بتوانیم در زمینه دارو به ارزآوری برسیم. ما حالا جزو معدود کشورهایی در منطقه هستیم که به ظرفیت تولید داروی API رسیده ایم.
شانه ساز افزود: یکی از اهدافی که در وزارت بهداشت دنبال شده، این است که علاوه بر تولید دارو و مواد موثره آن به سراغ اینترمدیت ها و تولید این گونه تجهیزات برای تولید دارو برویم. کمتر از یک ماه پیش بود که توانستیم در استان هرمزگان واحدی را راه اندازی نماییم که در تولید استامینوفن از مواد پتروشیمی استفاده می کرد. در صورتی که تمام ماشین های تولید این استامینوفن ها ساخته کشور خودمان بود.
ایشان در ادامه سخنان خود ضمن ابراز خرسندی از اینکه سه داروساز به مجلس یازدهم راه یافته اند، اظهار نمود: امیدواریم در آینده نزدیک تراز ارزآوری ما در حوزه دارو مثبت باشد و چهره داروسازی دگرگون شود تا هم مردم کشور خودمان و هم مردم جهان بتوانند از داروهای با کیفیت و ارزان ما بهره مند شوند.
شانه ساز باردیگر خطاب به تولید کنندگان دارو خاطرنشان کرد: اگر همت و تلاش شما عزیزان نبود مردم در مقابل این طوفان ها صدمه های جدی می دیدند. در زمانی که با تحریم ها روبرو بودیم ورود ویروس کرونا به کشور می توانست مرگ و میرهای زیادی را به دنبال داشته باشد، ولی با کمک شما تولیدکنندگان توانستیم در این حوزه موثر عمل نماییم. امیدوارم سال های بعد با برچیده شدن ویروس کرونا شاهد حضور شرکت های خارجی هم در این مراسم باشیم.
در ادامه این مراسم فرامرز اختراعی – رئیس سندیکای تولیدکننده مواد دارویی و شیمیایی، اظهار داشت: ما در جمع کشورهای همسایه تنها کشوری هستیم که در تولید مواد موثره دارویی بیشتر از 70 درصد نیازهایمان را و در حوزه محصولات بسته بندی 100 درصد نیاز کشور را تأمین می نماییم.
وی ادامه داد: در حوزه صنعت دارو از روزهای اول پیروزی انقلاب اقدامات مناسبی صورت گرفته و الان به مرحله ای رسیده ایم که مواد واسطه ای را در عرصه تولید دارو به تولید انبوه می رسانیم.
ایشان در ادامه تصریح کرد: یکی از مهمترین حرکت ها که در جهت این تلاش از آغاز انقلاب صورت گرفت انتشار جزوه ای از مواد دارویی و نیاز کشور بود تا سرمایه گذاران و محققان را به سمت تأمین نیاز دارویی کشور هدایت کند. امیدواریم جلد اول این کتاب که تهیه شده است مورد استفاده بیشتر صنعتگران و محققان باشد و به روزی نزدیک شویم که کشور بزرگ ایران تبدیل به تأمین کننده نیاز دارویی جهان شود. ما با عنایت به مشتقات نفتی و واحدهای پیشرفته پتروشیمیایی قادر هستیم مواد لازم برای تولید این محصولات را تولید نماییم.
وی با اشاره به اینکه در صنعت دارو بیشتر از 98 درصد از نیاز کشور در داخل تولید می شود، اظهار داشت: امیدواریم به روزی برسیم که نیاز اصلی ما کاهش پیدا کند و تراز تجاری صنعت دارو مثبت شود. ایران با امکانات ارزشمندی که دارد و با عنایت به تلاشهای صورت گرفته می تواند در زمینه افتخارات بیشتر در حوزه دارو تلاش کند.




منبع:

1399/04/10
14:05:41
5.0 / 5
2683
تگهای خبر: بهداشت , دارو , سلامت , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳

لینک دوستان دكتر ایزی

دکتر ایزی Drez.ir

تگهای دكتر ایزی

drez.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دكتر ایزی محفوظ است

Dr EZ دكتر ایزی

پاسخ به سوالات پزشکی