طبخ غذا با هیزم و خطر بیماری های تنفسی

طبخ غذا با هیزم و خطر بیماری های تنفسی

دكتر ایزی: تهران - محققان چینی دریافتند پخت و پز مستمر با استفاده از هیزم و زغال سنگ با افزایش خطر بستری شدن در بیمارستان یا مرگ در اثر مبتلا شدن به بیماری های تنفسی ارتباط دارد.


به گزارش روز یكشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، در این تحقیقات سوابق 280 هزار شهروند 30 تا 70 ساله چینی كه در زمان آغاز مطالعه فاقد هرگونه بیماری تنفسی بوده و دخانیات استعمال نمی كردند، مورد بررسی قرار گرفت.
وضعیت سلامت این افراد به مدت 9 سال تحت نظارت محققان قرار گرفت و مشخص شد خطر بستری شدن در بیمارستان یا مرگ ناشی از بیماری های تنفسی در میان افرادی كه از سوخت های جامد برای پخت و پز استفاده می نمایند در مقایسه با سایرین 36 درصد بالاتر است.
همچنین بر مبنای نتایج این تحقیقات هرچه مدت زمان استفاده از سوخت های جامد بیشتر باشد، خطر بستری شدن یا مرگ و میر هم افزایش می یابد.
در واقع خطر مبتلا شدن به این نوع بیماری ها و مرگ ناشی از آن در میان افرادی كه به مدت 40 سال یا بیشتر از سوخت جامد بهره برده اند، 54 درصد بالاتر از افرادی است كه از گاز برای پخت و پز بهره می برند.
این در حالی است كه با تغییر سوخت مصرفی و استفاده از سوخت های پاك، خطر مبتلا شدن و مرگ ناشی از بیماری های تنفسی كاهش قابل ملاحظه ای داشته و تنها 14 درصد بیش از افرادی خواهد بود كه هیچگاه از سوخت های جامد برای پخت و پز استفاده نكرده اند.
در حال حاضر حدود سه میلیارد نفر در سراسر جهان به صورت مستمر از سوخت جامد برای پخت و پز استفاده می نمایند.گزارش كامل این تحقیقات در نشریه American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine انتشار یافته است.
علمی (6)**9259**1440


1397/07/01
23:35:46
5.0 / 5
4768
تگهای خبر: بیماری , سلامت , علم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱

لینک دوستان دكتر ایزی

دکتر ایزی Drez.ir

تگهای دكتر ایزی

drez.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دكتر ایزی محفوظ است

Dr EZ دكتر ایزی

پاسخ به سوالات پزشکی