مهر بررسی می كند؛

گزینه های ریاست سازمان نظام پزشكی، شاید رئیس برگردد

گزینه های ریاست سازمان نظام پزشكی، شاید رئیس برگردد

دكتر ایزی: كناره گیری رئیس كل سازمان نظام پزشكی ایران، گزینه های جدیدی را برای نشستن بر روی صندلی ریاست تنها سازمان صنفی پزشكان كشور، مطرح كرده است.



به گزارش دكتر ایزی به نقل از مهر، ایرج فاضل رئیس كل سازمان نظام پزشكی ایران كه تابستان سال ۹۶ در انتخابات نظام پزشكی توانست بر صندلی ریاست مهم ترین سازمان صنفی پزشكان تكیه بزند، حالا از سمت خود كناره گیری كرده است تا شرایط برای اداره سازمان نظام پزشكی كشور، با چالش هایی مواجه شود.
سازمان نظام پزشكی جمهوری اسلامی ایران، بعنوان تنها سازمان صنفی جامعه پزشكی كشور تلقی میگردد كه سپس تشكیل، همواره با چالش ها و فراز و فرودهایی در انجام وظایفش مواجه بوده است. زیرا، جامعه پزشكی بر این عقیده اند كه این سازمان می بایست مطالبه گر خواسته های قانونی و معقول آنها باشد و در عین حال، وزارت بهداشت و سایر دستگاه ها، معتقدند اولویت این سازمان، دفاع از حقوق بیمار و پزشك است. یعنی اینطور نباشد كه فقط منافع و مطالبات پزشكان دیده شود.
سازمان نظام پزشكی در ادوار مختلف، روسای زیادی از چهره های اصولگرا و اصلاح طلب به خود دیده است كه شاید جنجالی ترین دوره این سازمان، بر می گردد به دوران ریاست شهاب الدین صدر كه می خواست برای انتخابات بعدی سازمان نظام پزشكی كاندیدا شود كه رد صلاحیت شد و همین مسئله موجب گردید پس از انتخاب علیرضا زالی بعنوان رئیس كل سازمان نظام پزشكی، حكم ریاست سازمان كه می بایست توسط رئیس جمهوری امضا و صادر شود، با تاخیر چند ماهه و سپس روی كار آمدن دولت حسن روحانی صورت بگیرد. در حالیكه زالی در ماه های پایانی ریاست جمهوری احمدی نژاد، انتخاب شده بود و می بایست در همان دوران حكم ریاست خودرا بگیرد.
به دنبال ۴ سال ریاست زالی بر سازمان نظام پزشكی، اكثریت جامعه پزشكی متفق القول بر این عقیده بودند كه این سازمان كمتر درگیر حواشی سیاسی بوده است. زیرا، زالی بعنوان یك چهره علمی و در عین حال آرام و دور از كشمكش های سیاسی، فقط در امتداد اهداف سازمان نظام پزشكی تلاش می كرد. به دنبال انتخابات بعدی نظام پزشكی، ایرج فاضل توانست در تابستان ۹۶، بار دیگر به سازمان نظام پزشكی برگردد. زیرا، او یك دفعه هم در سال های دور، عهده دار ریاست این سازمان بوده است. اما، تفاوت ریاست اخیر او با دوره های گذشته، در این بود كه حالا او پا به سن گذشته و خیلی ها از درون جامعه پزشكی بر این عقیده بودند كه این سازمان به مدیران جوان نیاز دارد.
حالا سپس گذشت یك سال و اندی از دوران ریاست فاضل بر سازمان نظام پزشكی، او از سمت خود كناره گیری كرد.
پس از جنجال های قانون منع بكارگیری بازنشستگان در دستگاه های دولتی، ایرج فاضل باز حكم بازنشستگی خودش را از رئیس دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی می گیرد و همین موضوع، سبب میگردد تا وی در نامه ای به رئیس شورای عالی نظام پزشكی، از سمت ریاست سازمان نظام پزشكی، كناره گیری كند.
در نامه ایرج فاضل خطاب به محمدرضا ظفرقندی رئیس شورای عالی نظام پزشكی، آمده است: «اینجانب در تاریخ ۱۳۹۷/۹/۱۲طی حكم شماره ۱۰۰/۷۴۹۳ ریاست دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی به افتخار بازنشستگی نائل شده ام. ضمن سپاس از این اقدام، برمبنای مصوبه ممنوعیت بكارگیری بازنشستگان مصوب ۱۳۹۵ مجلس شورای اسلامی و مصوبه مورخ ۱۳۹۶/۱۱/۲۶ شورای عالی نظام پزشكی استعفا و كناره گیری خودرا از سمت ریاست كل سازمان اعلام می كنم.»
بر اساس تبصره ۲ ماده ۹ قانون نظام پزشكی از این تاریخ تا زمان انتخاب رئیس كل جدید توسط مجمع عمومی، مسئولیت سرپرستی سازمان نظام پزشكی بر عهده رئیس شورای عالی نظام پزشكی خواهد بود.
واكنش رئیس مجمع عمومی نظام پزشكی به استعفای فاضل
منصور جعفری نمین رئیس مجمع عمومی نظام پزشكی، در گفتگو با خبرنگار مهر، به روند استعفای رئیس كل سازمان نظام پزشكی اشاره نمود و اظهار داشت: استعفای دكتر فاضل شوك بود، چونكه وی یكی از برندهای سازمان نظام پزشكی و كشور هستند.
وی با اشاره به اینكه رئیس شورای عالی نظام پزشكی بعنوان رئیس موقت سازمان نظام پزشكی، امور سازمان را عهده دار خواهد بود، اضافه كرد: مجمع عمومی نظام پزشكی، در مدت ۱.۵ تا ۳ ماه فرصت دارد نسبت به تشكیل جلسه فوق العاده مجمع عمومی برای انتخاب رئیس جدید سازمان نظام پزشكی، اقدام نماید.
جعفری نمین، در ارتباط با كاندیداهای ریاست سازمان نظام پزشكی، اظهار داشت: كاندیداها می بایست عضو هیات مدیره نظام پزشكی در یكی از شهرستان ها و استان ها باشند و هیچ محدودیتی در كاندیداتوری برای ریاست سازمان وجود ندارد.
وی با بیان اینكه هفته آینده جلسه مشترك مجمع عمومی نظام پزشكی و شورای عالی نظام پزشكی به منظور زمان تشكیل جلسه فوق العاده برگزار می شود، اشاره كرد: به نظر می آید هرچه زودتر این جلسه برگزار و رئیس جدید انتخاب گردد.
رئیس مجمع عمومی نظام پزشكی، در ارتباط با گزینه های پیش رو برای انتخاب رئیس جدید سازمان نظام پزشكی، اظهار داشت: الان نمی گردد برای معرفی گزینه ها، اظهارنظر كرد.
گزینه های جدید ریاست سازمان نظام پزشكی
حالا باید منتظر بود تا مجمع عمومی نظام پزشكی، گزینه جدید ریاست سازمان نظام پزشكی را معرفی نماید. این در شرایطی است كه سازمان نظام پزشكی، در شرایط بحرانی قرار دارد و در یك پارسال با مشكلات عدیده ای مواجه بوده است كه همین نكته، موجب میگردد گزینه های ریاست جدید سازمان، جانب احتیاط را رعایت نمایند.
در این بین از محمدرضا ظفرقندی رئیس شورای عالی نظام پزشكی، بعنوان یكی از گزینه های ریاست سازمان نام برده میگردد. او باز همچون ایرج فاضل، سابقه نشست بر روی صندلی ریاست سازمان نظام پزشكی را در سوابق خود دارد.
احتمال بازگشت فاضل
در این بین، شائبه حضور مجدد فاضل در سازمان نظام پزشكی مطرح است. زیرا، گفته میگردد پس از حكم بازنشستگی از دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی و اینكه سازمان نظام پزشكی، بعنوان یك سازمان غیردولتی فعالیت می كند، زمزمه هایی به گوش می رسد در خصوص اینكه در مجمع عمومی نظام پزشكی و شورای عالی سازمان نظام پزشكی، تلاش میگردد ایرج فاضل در مسند خود باقی بماند. زیرا، هنوز با كناره گیری و استعفای فاضل موافقت نشده است.

1397/09/17
20:46:51
5.0 / 5
4527
تگهای خبر: بهداشت , پزشك , علم , وزارت بهداشت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳

لینک دوستان دكتر ایزی

دکتر ایزی Drez.ir

تگهای دكتر ایزی

drez.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دكتر ایزی محفوظ است

Dr EZ دكتر ایزی

پاسخ به سوالات پزشکی