آیا میتوان هوش دانش آموزان را ارتقا داد
به گزارش دکتر ایزی، یک متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات، در پاسخ به این پرسش که آیا میتوان هوش را در دوران مدرسه با نگاه مبتنی بر علوم اعصاب ارتقا داد، مطالبی را مطرح کرد.
مهدی شفیعی ثابت عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در گفتگو با گزارشگر مهر اظهار داشت: بله، برمبنای نتایج جدید علوم اعصاب، هوش یک ظرفیت ثابت و تغییرناپذیر نیست. مغز انسان، خصوصاً در دوران کودکی و نوجوانی، از خاصیتی به نام انعطاف پذیری عصبی یا Neuroplasticity برخوردارست. این یعنی ارتباطات بین نورون ها می توانند در جواب تجربه و آموزش، تغییر کنند. بنابراین، اگر محیط آموزشی به گونه ای طراحی شود که شبکه های مغزی درگیر در توجه، حافظه، کنترل هیجان و حل مساله فعال شوند، در حقیقت ما درحال تقویت زیربناهای عصبی هوش هستیم. این متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات، در پاسخ به این سؤال که این رویکرد مبتنی بر علوم اعصاب در مدارس دقیقا به چه معنا است و آیا باید آموزش سنتی را کنار بگذاریم، عنوان کرد: نه، هدف کنار گذاشتن آموزش سنتی نیست بلکه «هوشمندسازی» فرآیند یاددهی-یادگیری است. به عنوان نمونه، وقتی ما فعالیتهایی را طراحی می نماییم که چند حس را هم زمان درگیر کنند، یا یادگیری را بشکل بازی، کاوش و همکاری گروهی پیش می بریم، مغز کودک را بطور همزمان درگیر چند ناحیه می نماییم. این نوع یادگیری عمیق تر، ماندگارتر و مؤثرتر است. همچنین، آموزش مهارت های تنظیم هیجان، خواب کافی، تغذیه مناسب و تحرک بدنی هم از نظر علوم اعصاب، مستقیماً بر کارکردهای شناختی و هوش تأثیرگذارند. شفیعی ثابت، در واکنش به این سؤال که ورزش یا خواب کافی می تواند به تقویت هوش کمک نماید، اظهار داشت: اساسا. امروزه مطالعات گوناگونی نشان داده اند که ورزش های منظم هوازی، جریان خون مغزی و ترشح واسطه های شیمیایی را می افزایند که رشد و ارتباط سلول های عصبی را تقویت می کند. خواب هم نقش حیاتی در تثبیت حافظه و بازسازی شبکه های مغزی دارد. اگر دانش آموزان خواب ناکافی داشته باشند، بخش پیش پیشانی مغز که مسئول تصمیم گیری و تمرکز است به درستی عمل نمی نماید. پس ارتقاء هوش تنها به تمرین ذهنی محدود نمی گردد، بلکه به سبک زندگی سالم و محیط یادگیری غنی هم بستگی دارد. عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در پاسخ به این سؤال که به نظر شما مدارس ما تا چه حد از نتایج علوم اعصاب در برنامه های آموزشی خود استفاده می نمایند، اضافه کرد: در سالیان اخیر گام هایی برداشته شده، اما هنوز فاصله داریم. اغلب نظام های آموزشی بر حفظیات و آزمون محوری تمرکز دارند، در حالیکه رویکرد مبتنی بر علوم اعصاب تاکید می کند بر «چگونگی یادگیری»، نه صرفا «چه چیزی یاد گرفته می شود». لازم است معلمان با اصول پایه ای کارکرد مغز، احساس، انگیزش و توجه آشنا گردند تا بتوانند محیطی بسازند که مغز دانش آموز در آن شکوفا شود. شفیعی ثابت خطاب به والدین و معلمان، اظهار داشت: هوش یک استعداد ثابت نیست؛ مغز کودک درحال ایجاد است و هر تجربه آموزشی، هر تعامل عاطفی و هر فرصت، برای اندیشیدن می تواند سیم کشی مغز را تغییر دهد. اگر آموزش را برمبنای درک علمی از مغز پیش ببریم، می توانیم نه فقط هوش، بلکه ظرفیت یادگیری مادام العمر را در کودکان پرورش دهیم.
منبع: دكتر ایزی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب