ولایتی تشریح كرد

راهكاری برای تجمیع طب سنتی و طب مدرن

راهكاری برای تجمیع طب سنتی و طب مدرن

دكتر ایزی: رئیس گروه حكمت و طب ایرانی فرهنگستان علوم پزشكی ایران اظهار داشت: در مجموع به منظور تجمیع طب مدرن و سنتی باید طب سنتی به روز و طب مدرن منطقی شود.


به گزارش دكتر ایزی به نقل از ایسنا، علی اكبر ولایتی ظهر امروز در همایش ملی «طب سنتی ایرانی؛ یك دهه فعالیت آكادمیك، نقد گذشته و افق آینده» كه در دانشگاه علوم پزشكی مشهد برگزار شد، اظهار نمود: از وزارت بهداشت به سبب همكاری كه در این دوره با طب سنتی داشتند، تشكر می نماییم و شهادت می دهم كه در هیچ دوره ای این گونه با طب سنتی همكاری نشده بود.
وی با اشاره به طب سنتی، افزود: من تعریضی به كلمه طب سنتی دارم و نمی دانم به چه دلیل نام این شاخه از علم را سنت گذاشتند؛ شاید در تقابل ما مدرنیته. ترجمه traditional Medicine طب سنتی شده است. حال مگر در ریاضی، ریاضی سنتی و ریاضی مدرن داریم؟
ولایتی اضافه كرد: علت این نام گذاری را می توان در تعریف طبیعت و خلقت در دیدگاه غربی ها یافت. آنها خلافت را برمبنای تصادف می دانند و ما برمبنای حكمت. پس خداگراها انسان را بخشی از خلقت می دانند كه در انسجام با سایر اجزای طبیعت برمبنای نظم و منطق خلق شده است. از همین جا كلمه «مزاج» تعریف می شود. مزاج یعنی سرشت و سرشت آدم ها به اندازه انفس خلایق است و بر این اساس مزاج های متفاوت تعریف شده است، یعنی اگر داروی واحد را به دو نفر با مزاج های متفاوت تجویز می كنید، بر یك نفر اثر می كند و بر یك نفر اثر نمی كند.
وی اشاره كرد: اگر بدون توجه به مزاج انسان ها دارو تجویز نماییم، گرفتار اشكال می شویم، همانگونه كه شده ایم. فلذا در این طب برمبنای مزاج آدم ها دارو تجویز می شود.
رئیس گروه حكمت و طب ایرانی فرهنگستان علوم پزشكی ایران با بیان این كه «انسان یك كل تفكیك ناپذیر است و جسم و روح انسان در كنار یكدیگر قرار دارد»، اشاره كرد: اگر كسی به انسان بعنوان جسم نگاه كند اشتباه می كند، جسم و روح انسان با هم مطرح است و پس سوژه علم روانشناسی در طب ایرانی و اسلامی بیشتر از طب مدرن مورد توجه است.
وی با اشاره به این كه «انسان بخشی از طبیعت است»، بیان كرد: بر این اساس می گویند فلان خوراكی مزاج سرد یا گرم است و خوراكی یا داروی گرم را به مزاج سرد و خوراكی یا داروی سرد را به مزاج گرم ندهید. این نوع تجویز خیلی بهتر از امروزه برمبنای منطق منطبق است.
ولایتی عنوان كرد: علت ماندگاری شیخ الرئیس این است كه كتاب قانون آن برمبنای منطق است، فلذا طب ارسطویی را بهتر از طب جالینوسی می پسندد. طب جالینوسی بیشتر برمبنای تجربه و طب ارسطویی برمبنای منطق است.
وی با اشاره به این كه «با وجودی كه در طب امروزی مدعی استفاده از منطق نیستند، اما در تجزیه و تحلیل ناچار به استفاده از منطق هستند»، اظهار داشت: هنگامی كه اساس تفكر برمبنای خلقت تصادفی است، چرا ما در تبیین فیزیولوژی و تطبیق پاتولوژی و فیزیولوژی دنبال منطق می گردیم. نمی گردد خلقت تصادفی باشد و ما در تحلیل این خلقت از ابزار منطق استفاده نمائیم. این تفاوت دو جهان بینی است. طب ایرانی و اسلامی برمبنای جهان بینی توحیدی است و طب غربی برمبنای جهان بینی داروینی است و بر این اساس این تفاوت وجود دارد.
رئیس گروه حكمت و طب ایرانی فرهنگستان علوم پزشكی ایران افزود: بر این اساس در طب مدرن به بن بست رسیده و به این نتیجه رسیده اند كه چاره كار تلفیق دو دیدگاه طب سنتی و طب مدرن است.
وی با تاكید بر این كه «تصور این كه در طب سنتی فقط جوشانده می دهند و از داروی گیاهی استفاده می نمایند درست نیست»، اشاره كرد: آغازین كسی كه از روده بُز نخ بخیه درست كرد، زكریای رازی بود. زكریای رازی كه الكل را كشف كرد آغازین كسی بود كه در قرن سوم و چهارم از پنبه و الكل برای استریل كردن محل جراحی استفاده نمود. پس طب سنتی تنها این نیست كه جوشانده بخورند و هر جا جراحی لازم بوده، انجام می داده اند.
ولایتی اشاره كرد: در طب سنتی به موازات تجویز داروهای طبی كار جراحی هم پیش رفته بود و خیلی از پایه های جراحی را اطباء ایرانی و اسلامی پایه گذاری كردند.
او در آخر افزود: در مجموع به منظور تجمیع طب مدرن و سنتی باید طب سنتی به روز و طب مدرن منطقی شود.




1397/11/04
13:40:19
5.0 / 5
4291
تگهای خبر: بهداشت , پزشك , تجربه , جراحی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱

لینک دوستان دكتر ایزی

دکتر ایزی Drez.ir

تگهای دكتر ایزی

drez.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دكتر ایزی محفوظ است

Dr EZ دكتر ایزی

پاسخ به سوالات پزشکی