با حضور وزیر علوم صورت گرفت

رونمایی از تولید موش های مدل هموفیلی با روش ویرایش ژنی

رونمایی از تولید موش های مدل هموفیلی با روش ویرایش ژنی

دكتر ایزی: از موش مدل هموفیلی بعنوان نخستین محصول فناوری به روش فناوری نوین كریسپر با حضور وزیر علوم رونمایی گردید.


به گزارش دكتر ایزی به نقل از ایسنا، طی مراسمی با حضور دكتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، از نخستین محصول فناوری روش نوین ویرایش ژنی "كریسپر" (CRESPER-CASE) رونمایی گردید.
"كریسپر" نوعی سیستم ایمنی تطابق پذیر در باكتری ها است كه آنها را قادر به كشف DNA ویروس و بعد نابودی آنها می كند. قسمتی از سیستم كریسپر، پروتئینی به نام كَس ۹ (Cas9) است كه قابلیت جستجو، برش زدن و استحاله DNA ویروس را به روشی خاص دارد. فناوری كریسپر به دانشمندان اجازه می دهد تا تغییراتی در DNA سلول ها ایجاد كنند.
با توجه به اهمیت این حوزه علمی برخی از پژوهشگران و دانشجویان جوان در ایران و خصوصاً پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیك و زیست فناوری از ۳ سال پیش فعالیت و مطالعات خودرا بر روی این متد ویرایش ژن آغاز كردند و این پژوهش ها منجر به نتایج جالب توجهی همچون تولید موش های مدل خیلی از بیماری های انسان شده است.


از جمله این بیماری ها هموفیلی است كه هم در آزمون های داروهای فاكتور ۸ و هم توسعه روش های درمانی كاربرد خواهد داشت. محققان پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیك و زیست فناوری، با استفاده از تكنولوژی جدید كریسپر موفق به تولید اولین موش مدل هموفیلی در ایران شدند.
در این طرح، محققان ایرانی از روش ویرایش ژنوم كریسپر استفاده كردند. بدین سان كه ابتدا ژن فاكتور ۸ موشی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و منطقه مناسب برای هدف گیری را انتخاب كردند.
در ادامه، RNAهای راهنما، به پیش هسته جنین موش تزریق و سپس جنین های دست ورزی شده به رحم موش های مادر خوانده منتقل شدند و پس از تولد نوزادان، آزمایش های مولكولی و آنالیزهای بیوشیمیایی، غیرفعال شدن این ژن در موش های حاصل را تأیید كرد.
با توجه به خاصیت های مدل حیوانی موش، محققان این پژوهشگاه امیدوارند بتوانند با این تكنیك نقش بسزایی در كمك به تشخیص و درمان بیماری های انسان ایفا كنند.





1397/11/27
14:35:17
5.0 / 5
4486
تگهای خبر: باكتری , بیماری , دارو , درمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴

لینک دوستان دكتر ایزی

دکتر ایزی Drez.ir

تگهای دكتر ایزی

drez.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دكتر ایزی محفوظ است

Dr EZ دكتر ایزی

پاسخ به سوالات پزشکی