ابتلای 25 درصد ایرانی های بالای 55 سال به دیابت

ابتلای 25 درصد ایرانی های بالای 55 سال به دیابت

دكتر ایزی: تهران-ایرنا-رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشكی تهران با اشاره به اینكه بعضی از كشورها با افزایش فعالیت فیزیكی و مبارزه با چاقی توانسته اند دیابت را كنترل كنند، اظهار داشت: دیابت هنوز درایران یك مسئله جدی است؛ 25 درصد ایرانی های بالای 55 سال دیابتی هستند و 25 درصد دیگر هم در معرض مبتلا شدن قرار دارند.


دكتر باقر لاریجانی روز دوشنبه در حاشیه جلسه تخصصی بیماری های غیرواگیر در سالن پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشكی تهران به بیان اینكه ریسك فاكتورهای بیماری های قلب و عروق، تا حدودی بیماری های سرطان و دیابت یكی است، اضافه كرد: فعالیت فیزیكی كم، تغذیه نامناسب وعادت به استعمال مواد دخانی از مهمترین ریسك فاكتور این بیماری ها هستند.
معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی به شیوع بیشتر مصرف قلیان در كشور اشاره و ادامه داد: عده ای برای تفریح قلیان می كشند؛همه باید آگاهی داشته باشند كه مضرات قلیان به مراتب بیشتر از سیگار است و یك بار مصرف قلیان به اندازه استعمال چند سیگار است. هرچند مصرف سیگار در كشور نسبت به گذشته محدود تر شده و حتی روند آن به سمت كاهش است اما مصرف قلیان همچنان در كشور شیوع دارد.
رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم برلزوم افزایش عوارض و مالیات سیگار در كشور تصریح كرد و اظهار داشت: مالیات سیگار در كشور باید افزایش پیدا كند.
وی با اشاره به اینكه مجلس شورای اسلامی درخواست توجه جدی به این مورد دارد، بیان كرد: افزایش قیمت و كاهش دسترسی، میزان مصرف سیگار را می كاهد.
لاریجانی با اشاره به اینكه افزایش مالیات سیگار بطور یقین به سلامت جامعه كمك می نماید، اضافه كرد: ما در وزارت بهداشت به دنبال این مورد هستیم. این وزارتخانه با تمام توان به دنبال افزایش آگاهی مردم در مورد مضرات سیگار و قلیان است تا شاهد كاهش مصرف این مواد دخانی در جامعه باشیم.

** مرگ و میر حوادث ترافیكی خیلی زیاد است
لاریجانی با اشاره به اینكه مرگ و میر در حوادث ترافیكی درایران خیلی زیاد است، اظهار داشت: بالاترین بار بیماری ها را حوادث ترافیكی بوجود می|آورد. در حوادث ترافیكی جوانان و كودكانی را از دست می دهیم كه می توانستند طولانی عمر كنند و برای كشور موثر باشند.
وی با اشاره به اینكه تابحال بیش از هزار نقطه پرحادثه در كشور شناسایی شده اند، اظهار داشت: با همكاری وزارت راه در تلاش هستیم بتوانیم این حوادث را كاهش دهیم.
رئیس تحقیقات دانشگاه پزشكی استراسبورگ فرانسه هم درحاشیه نشست تخصصی بیماری های غیرواگیر در پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشكی تهران در جمع خبرنگاران برلزوم ارتباط بیشتر پزشكی بالینی و تحقیقات اشاره كرد و اظهار داشت: ارتباط پزشكی بالینی به تحقیقات در ایران باید بیشتر شود و این ارتباط هنوز مناسب نیست.
استاد ایمونولوژی دانشگاه استراسبورگ فرانسه با اشاره به اینكه سطح پزشكی ایران بالاست، اظهار نمود: پزشكی ایران از قدمت تاریخی برخوردار می باشد و آینده پزشكی ایران روشن است.
وی به تحقیق برروی ژنتیك بیماری بهجت و هپاتیت سی با همكاری محققان ایرانی اشاره كرد و ابراز امیدواری كرد كه این همكاری های علمی توسعه یابد.
دكتر آینی آیدریس از دانشگاه پوترای مالزی هم اظهار داشت: اخیر در كشور مالزی در مورد تهیه واكسن های ریشه حیوانی برای درمان سرطان های سینه، شش و كولون اقدامات خوبی انجام شده است. در این كار تحقیقاتی دانشجویان ایرانی یكی از دانشگاه های مالزی در این پروژه همكاری دارند.
نشست تخصصی بیماری های غیرواگیر امروز دوشنبه به درخواست دبیرخانه جایزه مصطفی (ص ) در پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشكی تهران برگزار گردید.
علمی ** 1201 **1440
خبرنگار: عبدالكریم جبارپور** انتشار: گلشن


1396/09/14
12:36:20
5.0 / 5
4572
تگهای خبر: پزشك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲

لینک دوستان دكتر ایزی

دکتر ایزی Drez.ir

تگهای دكتر ایزی

drez.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دكتر ایزی محفوظ است

Dr EZ دكتر ایزی

پاسخ به سوالات پزشکی