گزارش دكتر ایزی؛

ترس بیماران غیر كرونایی از كووید ۱۹

ترس بیماران غیر كرونایی از كووید ۱۹

دكتر ایزی: مسئولان سه دانشگاه علوم پزشكی در تهران، تلاش می كنند هر چه زودتر شرایط بیمارستان های تحت مدیریت خودرا برای ارائه خدمات درمانی به بیماران غیر كرونایی فراهم آورند.


به گزارش دکتر ایزی به نقل از مهر، به دنبال بروز بحران کرونا در کشور و بسیج بیمارستان ها برای ارائه خدمات به بیماران مبتلا به کووید ۱۹ که از آغازین روزهای اسفند ۹۸ شروع شده بود، ارائه خدمات درمانی به سایر بیماران تا حدود زیادی تعطیل شد و فقط موارد اورژانسی بود که ادامه داشت. حالا، با گذشت دو ماه از شیوع بیماری کرونا، وضعیت تا حدودی از شرایط بحرانی فاصله گرفته و از همین رو، مسئولان وزارت بهداشت تلاش می کنند هر چه زودتر ارائه خدمات درمانی به بیماران غیر کرونایی در بیمارستان ها از سر گرفته شود. این در حالیست که این دسته از بیماران، هنوز از کووید ۱۹ می ترسند و جرأت نمی کنند برای دریافت خدمات درمانی مورد نیاز خودشان، به بیمارستان بروند. عباسعلی کریمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، با عنوان این مطلب که هم اکنون از ۴ هزار تخت بیمارستانی تحت پوشش این دانشگاه، ۱۰ درصد آن درگیر بیماری کرونا است، اشاره کرد: بیماران دیگر به سبب نگرانی از کرونا، در خانه و پشت درهای بیمارستان ها هستند و روند درمان خودرا پیگیری نمی کنند. وی ادامه داد: این دسته از بیماران اگر درمان نشوند لطمه می بینند. از همین رو، بیمارستان ها باید خودرا آماده پذیرش بیماران غیر کرونایی کنند. زیرا، بعضی بیماران نیاز به درمان فوری دارند که اگر درمان نشوند لطمه می بینند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، اظهار داشت: کرونا نباید مانع کار پزشکان و پرستاران شود. بیمارستان امام خمینی سال ها است در کنار کارهای خود، بیماران مبتلا به ایدز را نیز پذیرش می کند و برای این کار نیز تمهیدات لازم را در نظر گرفته است تا بیماران دیگر با خیال راحت بتوانند مراجعه کنند. قبل از این بیماری هایی مانند سرخک، کزاز و…، شایع بود که بعضی ریشه کن شده و بعضی باردیگر در حال بروز است. حالا به این بیماری ها کرونا نیز اضافه شده، در نتیجه بیمارستان ها باید در کنار همه ماموریت های خود، بخش جداگانه ای را به کرونا اختصاص دهند که مجزا از سایر بخش های بیمارستان باشد و بیماران دیگر نیز بتوانند روند درمانی خودرا پیگیری کنند. کریمی از کادر درمانی بیمارستان ها خواست که پوشش کووید ۱۹ را از تن بیرون آورده تا مردم بدون نگرانی به بیمارستان مراجعه کنند. در همین حال، خسرو صادق نیت رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) تهران، بعنوان بزرگ ترین بیمارستان که بیشترین مراجعات را از سراسر کشور دارد، با اشاره به آغاز سیر کاهشی بیماران کرونا، اظهار داشت: با روند کاهش بیماری و بیماران کووید ۱۹ بخش های زیادی را توانسته ایم به حالت عادی برگردانیم. وی با اعلان اینکه در محیط بیمارستان به لحاظ کاهش بیماری کرونا و رعایت بهداشت محیط حداکثر ایمنی فراهم گشته است، اضافه کرد: هم اکنون بیشتر بیمارستان ها می توانند بیماران کرونا را از همان بدو ورود مدیریت کنند و سایر خدمات درمانی را نیز به بیماران غیر کرونایی عرضه کنند.

بگفته صادق نیت، هم اکنون تعداد فوتی ناشی از کرونا در بیمارستان امام خمینی به کمتر از ۲ تا ۳ نفر در روز رسیده است.

رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، اشاره کرد: الان یکی از نگرانی های جدی ما، وضعیت سلامت مردم به سبب بیماری های خطرناک غیر کرونایی است که طیف وسیعی از بیماران و بیماری ها را در بر می گیرد و مبتلایان از ترس کرونا برای درمان مراجعه نمی کنند. مورد داشته ایم که بیمار تومور داشته و باید برای ادامه درمان به بیمارستان مراجعه می کرده اما به سبب ترس از کرونا، در خانه مانده و بعداً متوجه شدیم که فوت شده است. در همین حال، ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، نیز بر لزوم عادی شدن خدمات بیمارستان ها اصرار کرد و اظهار داشت: نباید شرایط به شکلی پیش برود که بیماران غیر کرونایی از آمدن به بیمارستان وحشت کنند. لازم است که سایر خدمات نیز به روال عادی باز گردد. پ قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت، نیز از رؤسای دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور خواسته است که شرایط بیمارستان ها برای ارائه خدمات به بیماران غیر کرونایی را فراهم آورند. این در حالیست که موضوع کاهش درآمدهای بیمارستانی، پس از بحران کرونا، یکی از دغدغه های مسئولان بیمارستان ها بوده است. در همین حال، رؤسای سایر بیمارستان های دانشگاهی و دولتی در تهران نیز، بر آماده بودن فضای بیمارستان ها برای ارائه خدمات به بیماران غیر کرونایی آگاهی داده اند.


منبع:

1399/02/07
13:03:16
5.0 / 5
2931
تگهای خبر: بهداشت , بیماری , پزشك , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳

لینک دوستان دكتر ایزی

دکتر ایزی Drez.ir

تگهای دكتر ایزی

drez.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دكتر ایزی محفوظ است

Dr EZ دكتر ایزی

پاسخ به سوالات پزشکی