متخصص سلامت در بلایا و فوریت ها مطرح كرد؛

ارتباط حوادث ترافیکی و امید به زندگی

ارتباط حوادث ترافیکی و امید به زندگی

متخصص سلامت در بلایا و فوریت ها، در رابطه با کاهش حوادث رانندگی و افزایش سن امید به زندگی در نسل جوان که بیشترین قربانیان تصادفات هستند، نکاتی را متذکر شد.


به گزارش دکتر ایزی به نقل از مهر، آرزو دهقانی، نوشت: از ۲۱ لغایت ۲۷ اسفند هفته ملی جوانان نامیده شده است و هر ساله در این هفته اقداماتی در جهت ارتقا سلامت، دانش، امید آینده سازان این مرز و بوم انجام می گیرد. پنجمین روز از این هفته ملی امسال با شعار افزایش امید به زندگی بوسیله پیش گیری از حوادث ترافیکی نامیده شده است. حوادث ترافیکی هشتمین علت مرگ و میر در دنیا است و سالانه ۱.۳ میلیون نفر به دنبال حوادث ترافیکی فوت می کنند. نخستین علت مرگ ومیر در افراد ۵ تا ۲۹ سال نیز حوادث ترافیکی است. الگوی حوادث ترافیکی و اثرات آن به لحاظ مرگ و میر، مصدومیت و لطمه های اقتصادی در کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه بسیار متفاوت می باشد، که ناشی از سیاست ها، وضعیت فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و صنایع خودرو سازی و مهندسی راه ها است. میزان مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی در کشورهای با درآمد متوسط و پایین ۳ برابر سایر کشورها است و نیمی از کشته شدگان حوادث ترافیکی، عابرین پیاده، دوچرخه سواران و موتورسواران در این کشورها هستند این در حالیست که این کشورها حدود نیمی از وسایل نقلیه جهان را دارند. عواملی همچون خواب آلودگی در حین رانندگی، جنسیت، استفاده نکردن از کمربند ایمنی، روز هفته، زمان سفر، جهت حرکت، سن و سرعت هنگام رانندگی از علل اصلی شناخته شده اند. اما تنها ۲۸ کشور به نمایندگی از ۴۱۶ میلیون نفر (۷ درصد جمعیت جهان) قوانین کافی که همه عوامل خطر (سرعت - نوشیدنی ها - کلاه ایمنی - کمربند ایمنی - صندلی ایمنی کودک) سوانح ترافیکی را پوشش دهد در اختیار دارند. در ایران نیز مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی بیشترین میزان مرگ نسبت به سایر حوادث را به خود اختصاص داده و دومین علت مرگ در همه گروههای سنی و نخستین علت مرگ در گروه سنی جوان جامعه است. فقدان دیدگاه سیستمیک به مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی در کنار عجله و سرعت زیاد، بی توجهی به مقررات، استفاده از تلفن همراه و خستگی و خواب آلودگی از دلیلهای عمده بروز حوادث ترافیکی در ایران است. کنترل سرعت و رانندگی با سرعت مطمئنه، عدم رانندگی در زمان خستگی، استفاده از وسایل و تجهیزات ایمنی نظیر کمربند ایمنی، صندلی ویژه کودک، کلاه ایمنی برای موتورسواران و دوچرخه سواران، رانندگی صحیح و معاینه فنی خودرو پیش از رانندگی از عواملی است که منجر به کاهش حوادث ترافیکی خواهد شد. استفاده از کمربند ایمنی برای تمام سرنشینان خودرو الزامی است و خطر صدمات ناشی از حوادث ترافیکی را از ۶۵ به ۴۳ درصد کم می کند. از سن ۱۲ سالگی به بعد، نوجوانان هم می توانند روی صندلی جلو بنشینند و از کمربند ایمنی خودرو استفاده کنند. اما کودکان کمتر از ۱۲ سال یا نوجوانان با قد کوتاه تر از ۱۳۰ سانتی متر باید حتما روی صندلی عقب ماشین بنشینند. استفاده از کلاه ایمنی سفید رنگ و لباس های روشن سبب کاهش ۴۵ درصدی تصادفات می شود؛ پس از موتورسواران و دوچرخه سواران در خواست می شود که علاوه بر استفاده از کلاه ایمنی، از نشان های شب رنگ روی لباس و وسیله نقلیه خود استفاده کنند تا توسط سایر خودرو ها قابل رؤیت باشند. هیچ گاه هنگام خواب آلودگی رانندگی نکنید، حتما پیش از رانندگی طولانی به قدر کافی استراحت کنید. پس از دو ساعت رانندگی، در جای مناسب توقف کرده، یک فنجان چای یا قهوه بنوشید و ۱۵ دقیقه بخوابید. سرنشینان خودرو، لطفاً حواستان به راننده باشد، هر چند وقت یک دفعه به صورتش نگاه کنید، با او صحبت کنید و از خواب آلود نبودن او مطمئن شوید. خیلی از حوادث رانندگی به سبب استفاده از تلفن هم راه است. پیامک زدن و صحبت کردن با گوشی همراه، خواندن پیام ها و حتی پیغام صوتی گذاشتن در هنگام رانندگی یکی از فاکتورهای مهم تصادفات است. پس در حین رانندگی نباید از تلفن همراه استفاده نمود. تنها دانستن اصول ایمنی کافی نیست، و با عمل به دانسته ها و با انجام رفتار رانندگی ایمن، سلامت خود و دیگران را تضمین کنید.

1400/12/25
21:58:40
0.0 / 5
538
تگهای خبر: سلامت , سیستم , متخصص
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴

لینک دوستان دكتر ایزی

دکتر ایزی Drez.ir

تگهای دكتر ایزی

drez.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دكتر ایزی محفوظ است

Dr EZ دكتر ایزی

پاسخ به سوالات پزشکی