عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس؛

ریالی از هدفمندی به بهداشت و درمان تعلق نمی گیرد

ریالی از هدفمندی به بهداشت و درمان تعلق نمی گیرد

دكتر ایزی: عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با عنوان این مطلب كه ریالی از هدفمندی به بهداشت و درمان تعلق نمی گیرد، اظهار داشت: تنها ۸ درصد از تولید ناخالص ملی در حوزه بهداشت و درمان هزینه می گردد.



به گزارش دكتر ایزی به نقل از مهر، محمد نعیم امینی فرد در مورد كاهش منابع حوزه سلامت ازمحل هدفمندی یارانه ها درلایحه بودجه ۹۷، اظهارداشت: بودجه حوزه سلامت ازمحل یك درصد ارزش افزوده و ۱۰ درصد هدفمندی یارانه كاهشی را درلایحه بودجه داشته است، البته بودجه ۱۰ درصد هدفمندی درطی سالیان گذشته هم به وزارت بهداشت تعلق نگرفته است؛ بلكه به شكل تخصیص های بالای ۱۰۰ درصد ازمحل های دیگر تلاش شده جبران شود.
وی اضافه كرد: امسال بودجه وزارت بهداشت و درمان دریك تحلیل كلی برابر تورمی كه دربحث خدمات درمانی وجود دارد، افزایش پیدا نكرده و برپایه تكلیف افزایش تعرفه ها برطبق مصوبه هیات دولت، معمولا تورم حوزه بهداشت و درمان به طورمیانگین حدود ۲ برابر تورم جامعه است؛ اما افزایش بودجه وزارت بهداشت كمتر از نیمی ازنرخ تورم است.
امینی فرد با اشاره به اینكه در ظاهر ۶۰ درصد بودجه بهداشت و درمان ناشی از درآمدهای اختصاصی است، خاطرنشان كرد: اما به علت عدم تخصیص بودجه در ردیف های عمومی به لحاظ عمكلردی، ۷۰ درصد بودجه بهداشت و درمان از درآمدهای اختصاصی است. البته درآمدهای اختصاصی در وزارت بهداشت و درمان عملا معنای درآمد ندارد؛ ازاین رو اتكا بیش ازحد بودجه بهداشت و درمان و عدم تكافوی بودجه های عمومی سبب وابستگی روز افزون به درآمدهای اختصاصی می گردد.
وی با اشاره به اینكه اتكا به درآمدهای اختصاصی سبب افزایش رفت و آمد اقتصادی به شكل ارائه خدمات، ویزیت و بستری می شود، اظهار داشت: درشرایطی كه سیستم پیشرفته پایش وجود ندارد، ممكن است كه افزایش تقاضا هم به وجود آید؛ ضمن اینكه درسالیان گذشته بودجه ازمحل ۱۰ درصد هدفمندی حتی یك ریال هم اختصاص پیدا نكرد، البته درمقابل جبران هایی به شكل تخصیص های بالای ۱۰۰ درصد انجام شده است.
امینی فرد اضافه كرد: همینطور در وضع عوارض بر مواد زیان آور برسلامت بخصوص سیگار علی رغم تاكیدات صورت گرفته اما بازهم سازمان برنامه و بودجه اعتباراتی را به وزارت بهداشت تخصیص نداده است، البته ضمن تاكید بركنترل هزینه ها باید اظهار داشت كه رقم خیلی بالایی هم برای وزارت بهداشت هزینه نمی شود؛ به طوری كه نهایت ۸ درصد از تولید ناخالص ملی برای بهداشت و درمان هزینه می گردد.
وی با اشاره به اینكه تخصیص برای بهداشت و درمان به علت افزایش عمر و كارایی افراد در تمامی دنیا سرمایه گذاری به حساب می آید، خاطرنشان كرد: به طورحتم حداقل مواردی كه درقانون تعریف شده باید به طور عملیاتی تخصیص پیدا كند، اینكه ۱۰ درصد هدفمندی مطرح می گردد اما ریالی تعلق نمی گیرد قابل قبول نیست، البته پیشنهاد می گردد وابستگی وزارت بهداشت و درمان از منابع عمومی كاهش و در مقابل وابستگی به ارزش افزوده افزایش پیدا كند.
عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس، اظهار داشت: همینطور تاكید می گردد كه سازمان برنامه و وبودجه برابرعرف و قانون منابع را به طوركامل دراختیار حوزه سلامت قراردهد.

1396/10/03
15:06:48
5.0 / 5
4793
تگهای خبر: بهداشت , خدمات , سلامت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴

لینک دوستان دكتر ایزی

دکتر ایزی Drez.ir

تگهای دكتر ایزی

drez.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دكتر ایزی محفوظ است

Dr EZ دكتر ایزی

پاسخ به سوالات پزشکی