تشكیل مرحله نخست پایگاه داده های ژنوم ایرانی

تشكیل مرحله نخست پایگاه داده های ژنوم ایرانی

به گزارش دكتر ایزی رییس مركز تحقیقات ژنتیك دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اظهار داشت: با تلاش همكاران این مجموعه، مرحله نخست پایگاه داده های ژنومی ایرانی (ایرانوم) تشكیل شد.


به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، پروفسور حسین نجم آبادی روز دوشنبه در نشست خبری تشكیل مرحله نخست پایگاه داده های ژنوم ایرانی در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، داده های مرحله اول این بانك را مربوط به 800 نفر بالای 35 سال اعلام نمود و اظهار داشت: این جمعیت از هشت قوم مختلف شامل فارس، آذری، كرد، عرب، لر، بلوچ، تركمن و ساكنین خلیج فارس هستند.
وی اظهار نمود: یك میلیون و 368 هزار تغییر ژنی در این تعداد افراد مشاهده شده كه بعضی از آنها همانند سایر جوامع است.
رییس مركز تحقیقات ژنتیك دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ادامه داد: 30 درصد این تغییرات ژنتیكی معادل 422 هزار ژن در هیچ جمعیت دیگر مشاهده نشده و فقط به كشور ما اختصاص دارد.
وی تصریح كرد: این پروژه باید با حمایت مالی مسئولین به نتیجه كامل برسد تا بتوان خدمات بهتری برای تشخیص و درمان بیماران ژنتیكی عرضه داد.
نجم آبادی به تشكیل پایگاه داده های ژنوم در كشورهای منطقه هم اشاره نمود و اظهار داشت: هشت كشور منطقه همچون ایران در این زمینه فعال بودند و ما توانستیم بعنوان نخستین كشور منطقه به این موفقیت بزرگ دست یابیم.
وی اظهار نمود: قطر، كویت، عمان، بحرین، عربستان و امارات از كشورهایی هستند كه در حال فعالیت برای تشكیل این پایگاه داده های ژنوم هستند.
رییس مركز تحقیقات ژنتیك دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با اشاره به هزینه های تشكیل این پایگاه داده ای اظهار داشت: حدود پنج میلیارد و 600 میلیون تومان حدودا معادل یك میلیون یورو برای تشكیل این پایگاه هزینه شده كه حدود دو میلیارد تومان آن توسط این دانشگاه، یك میلیارد تومان توسط وزارت بهداشت و مابقی توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اختصاص داده شده است.
وی به صرف هزینه های بسیار زیاد برای تشكیل این گونه پایگاه های داده ای ژنوم در منطقه اشاره نمود و اظهار داشت: عربستان پایگاه 100 هزار نفری را به ثبت رسانده و برای تشكیل مرحله اول آن هزینه های زیادی صرف كرده اما ما با هزینه بسیار اندك مرحله اول پایگاه های داده ژنوم ایرانی را راه اندازی كردیم.
نجم آبادی ادامه داد: این كار علاوه بر استفاده تحقیقاتی، در تشخیص و درمان بیماری های ژنتیكی بسیار مفید است و حمایت های مسئولان برای اتمام این پروژه لزوم دارد.

** تولد سالانه 40 تا 50 هزار كودك با بیماری های ژنتیكی در كشور
وی با اشاره به این كه سالانه حدود یك و نیم میلیون تولد در ایران ثبت می شود، اظهار داشت: در صورتی كه آمارهای 2 تا 3 درصدی ابتلای كودكان را ملاك قرار دهیم، بین 40 تا 50 هزار كودك مبتلا به بیماری های ژنتیكی در كشور متولد می شوند.
نجم آبادی ادامه داد: با اقدامات مناسب از تولد تعدادی از كودكان مبتلا به بیماری های ژنتیكی، پیشگیری می گردد اما با استفاده از پایگاه ها داده های ایرانوم، ضمن پیشگیری بهتر، می توان از بار هزینه های خانواده ها و نظام سلامت كاست.
وی با اشاره به این كه روند بیماری های عفونی در كشور تحت كنترل درآمده است، اظهار داشت: مقابله با بیماری های ژنتیكی باید در اولویت نظام سلامت قرار گیرد.
رئیس مركز تحقیقات ژنتیك دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اظهار نمود كه بیماری ژنتیكی با وارث مغلوب در ایران 2 برابر كشورهای اروپایی است كه اقدامات لازم برای تشخیص به موقع و درمان مناسب آنها باید انجام گیرد.

 

1396/10/18
15:42:38
5.0 / 5
4556
تگهای خبر: بیماری , درمان , سلامت , علم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۱

لینک دوستان دكتر ایزی

دکتر ایزی Drez.ir

تگهای دكتر ایزی

drez.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دكتر ایزی محفوظ است

Dr EZ دكتر ایزی

پاسخ به سوالات پزشکی