رئیس مركز تحقیقات دارویی تاكید كرد:

ضرورت توجه به استانداردسازی برای موفقیت در صنعت دارویی كشور

ضرورت توجه به استانداردسازی برای موفقیت در صنعت دارویی كشور

دكتر ایزی: تهران- ایرنا- رئیس مركز تحقیقات دارویی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی اظهار داشت: برای موفقیت در صنعت داروسازی كشور باید به رقابت های دارویی، استانداردسازی و عرضه محصول در سطح بین الملل توجه گردد.


به گزارش روز دوشنبه گروه علمی ایرنا از دبیرخانه نخستین كنگره بین المللی داروسازی نوین، دكتر سیدفرشاد حسینی شیرازی به مبحث غذا درمانی بعنوان یك مبحث بسیار مهم در حوزه دارو و درمان اشاره نمود و اضافه كرد: هم اكنون شركت های بزرگ جهان روی مقوله غذا درمانی كار می كنند و ما هم باید در این بحث وارد شویم.
وی اظهار داشت: ساخت غذا برای درمان دیابت، آلزایمر و پاركینسون قابل اهمیت است كه باید در كشور ما مورد توجه قرار گیرد. همینطور آموزش داروسازی در یك دهه اخیر بخصوص درحوزه گیاهان دارویی بسیار تغییر كرده است كه به این مساله هم باید توجه بیشتری شود.
حسینی شیرازی با اشاره به نقش صنعت و دانشگاه در حوزه داروسازی تصریح كرد: به جهت اینكه بتوانیم بین صنعت و دانشگاه ارتباط قوی تری تولید نماییم، باید حوزه های ارتباطی تولید شود تا بتوان زمینه گفت و گوهای مستقیم بین صنعت و دانشگاه را فراهم آورد.
رئیس مركز تحقیقات دارویی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی به مبحث طرح تحول سلامت و گلایه های داروسازان اشاره نمود و اظهار داشت: داروسازان احساس می كنند باید در طرح تحول سلامت قدرت بیشتری داشته باشند؛ از همین رو لازم است تفكیك داروسازی بیمارستانی از بالینی مشخص شود كه در نتیجه آن نقش آنها برجسته تر خواهد بود.
وی با اشاره به مبحث مشاوره های دارویی كه از چند جنبه قابل بررسی است، اظهار نمود: مشاوره های دارویی در داروخانه ها با استانداردهای بالای جهانی صورت می گیرد اما ما هنوز از داشتن اتاق های مشاوره در داروخانه ها محروم هستیم.
حسینی شیرازی با بیان این كه مشاوره های بالینی در بیمارستان های كشور از جایگاه خوبی برخوردار است، تصریح كرد: داروسازی بیمارستانی در كشور مظلوم واقع شده است.
وی مبحث صنعت دارو برای صادرات را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: تولید رقابت های دارویی به همراه استانداردسازی و عرضه بین المللی موضوعاتی هستند كه صنعت داروسازی باید بیشتر روی آنها كار كند.
وی با بیان این كه دارو دومین اقتصاد بدون ضرر دنیا است و هم اكنون از صنعت نفت و پتروشیمی هم جلو زده است، اضافه كرد: قدمت اقتصاد دارو در ایران به هشت سال هم نمی رسد، از همین رو لازم است سامانه تولید دارو در كشور به روز شود.
حسینی شیرازی درمورد برگزاری كنگره بین المللی داروسازی نوین از حضور سندیكای تولیدكنندگان دارویی كشور به همراه هلدینگ های دارویی و واردكنندگان دارو در این كنگره اطلاع داد و اظهار داشت: دانشجویان داروسازی هم سهم عمده ای در این كنگره خواهند داشت به صورتی كه مقرر است مسائل و مشكلات خویش را در حوزه داروسازی مطرح كنند.
وی با اشاره به تعدد انجمن های علمی داروسازی كشور كه مسائلی را بوجود آورده است، تصریح كرد: مقرر است در این كنگره نخستین مجمع انجمن های علمی داروسازی شكل بگیرد.
حسینی شیرازی از برپایی 36 كارگاه آموزشی و پژوهشی در خلال برگزاری كنگره اطلاع داد و اضافه كرد: تعدادی از این كارگاه ها دارای امتیاز بازآموزی خواهند بود.

** حداكثر افزایش قیمت دارو تا سقف تورم
دكتر كیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو هم با اشاره به اینكه نگرانی بابت افزایش قیمت دارو نداریم، اظهار داشت: پیش بینی می گردد قیمت دارو حداكثر تا سقف تورم افزایش یابد.
وی با اشاره به اینكه حداكثر افزایش قیمت دارو تا سقف تورم خواهد بود، تاكید كرد: امیدواریم استدلال های ما برای نمایندگان مجلس در بحث دارو ارجحیت داشته باشد و مجلس در فصل بودجه به مشكلات صنعت دارو توجه كند.
جهانپور با اشاره به اهمیت تجاری سازی فناوری در حوزه داروسازی اظهار داشت: ما باید به این مقوله بیش از پیش در كشور توجه كنیم؛ چراكه مقرر است در افق 1404 كشور اول منطقه باشیم و لازم است برنامه ها و اهداف ما در حوزه داروسازی در همین راستا تبیین شود.
به گفته وی، سیاست سازمان غذا و دارو بعنوان متولی و متصدی در حوزه دارو این است كه از برگزاری برنامه ها و همایش های حوزه دارو بعنوان حامی معنوی حمایت كند.
جهانپور با اشاره به اینكه بیش از 50 درصد مواد اولیه دارویی در داخل تولید می شود، اظهار نمود: هم اكنون ما رتبه اول منطقه را در تولید مواد اولیه دارو در اختیار داریم كه حفظ و ارتقای این جایگاه با صادرات فعلی همخوانی ندارد.
كنگره بین المللی داروسازی نوین در ایام 18 تا 20 بهمن ماه در مركز همایش های رازی برگزار گردد. موضوعاتی همچون داروهای نوتركیب، نانو در ساخت دارو، ژن درمانی و سلول درمانی همچون مباحث مورد بحث در این كنگره خواهند بود.
علمی **1834
تنظیم: ناهید شفیعی **


1396/11/03
13:33:36
5.0 / 5
4928
تگهای خبر: دارو , درمان , سلامت , علم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳

لینک دوستان دكتر ایزی

دکتر ایزی Drez.ir

تگهای دكتر ایزی

drez.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دكتر ایزی محفوظ است

Dr EZ دكتر ایزی

پاسخ به سوالات پزشکی