شیردهی خطرابتلا به فشار خون بالا را در یائسگی می كاهد

شیردهی خطرابتلا به فشار خون بالا را در یائسگی می كاهد

دكتر ایزی: تهران- نتایج یك مطالعه جدید نشان می دهد، زنانی كه به كودكان شیرمی دهند و دوره های شیردهی طولانی تری دارند، كمتر احتمال دارد در دوران یائسگی به فشار خون بالا مبتلا شوند؛ اما كاهش این خطر برای زنان چاق كمتر است.


به گزارش روز سه شنبه گروه علمی ایرنا از پایگاه اینترنتی یورك الرت، فشار خون بالا بزرگترین عامل خطرساز برای مبتلا شدن به بیماری و مرگ و میر است.
از سوی دیگر شواهد ناشی از داده های اپیدمیولوژیكی اثرات مفید شیردهی را برای سلامت كودك و مادر نشان داده است.
به خوبی تایید شده است كه تغذیه طولانی مدت كودكان با شیر مادر با كاهش ابتلای آنها به آلرژی، بیماری سلیاك (نوعی بیماری گوارشی)، چاقی و دیابت ارتباط دارد.
اما مطالعات انجام شده در زمینه فواید شیردهی برای سلامت مادر در قیاس با مطالعات انجام شده در زمینه فواید شیردهی برای سلامت كودك، اندك بوده است.
چند مطالعه به طور مداوم نشان دادند كه عدم شیردهی مادر و یا قطع زودهنگام تغذیه كودك با شیر مادر، با افزایش خطر مبتلا شدن به دیابت، دیس لیپیدمی (یا اختلالات چربی خون)، سندرم متابولیك، بیماری عروق كرونر قلب و بیماری های قلبی عروقی همراه است.
اكنون محققان دانشگاه آكسفورد در انگلیس در این مطالعه داده های سه هزار و 119 زن غیر سیگاری 50 ساله و مسن تر را كه در دوران بعد از یائسگی بسر می بردند در فاصله زمانی میان سال های 2010 و 2011 مورد بررسی قرار داد ند.
این مطالعه نشان داد كه شیردهی مادر به تعداد بیشتری از كودكان و برای مدت زمان طولانی تر با كاهش خطر ابتلای وی به فشار خون بالا در دوران بعد از یائسگی ارتباط داشت.
به گفته محققان، یافته های این مطالعه تاكیدی است بر سفارش های فعلی در خصوص اینكه شیردهی مادر بر سلامت وی در سال بعدی زندگی موثر است.
علمی**2038**1440
مترجم: درنا محمدیان** انتشار: گلشن
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با كانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
دكتر ایزیelm@


1396/11/11
15:42:10
5.0 / 5
4704
تگهای خبر: بیماری , سلامت , علم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵

لینک دوستان دكتر ایزی

دکتر ایزی Drez.ir

تگهای دكتر ایزی

drez.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دكتر ایزی محفوظ است

Dr EZ دكتر ایزی

پاسخ به سوالات پزشکی