سخنگوی سازمان انتقال خون:

افراد با فشار خون كنترل شده می توانند خون اهدا كنند

افراد با فشار خون كنترل شده می توانند خون اهدا كنند

دكتر ایزی: تهران -سخنگوی سازمان انتقال خون اظهار داشت: افرادی كه فشار خون آنها به خوبی با درمان دارویی كنترل شده باشد و سایر معیارهای انتخاب اهداكنندگان را هم دارا باشند، می توانند خون اهدا كنند.


بشیر حاجی بیگی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اضافه كرد: هیچگونه شواهدی دال براینكه افزایش میزان پایه فشار خون درمان شده یا فشار خون پایین، پیشگویی كننده افزایش میزان واكنش هایی ناخواسته ناشی از اهدای خون باشد، وجود ندارد.
وی ادامه داد: از طرفی شواهدی دال بر زیان باری خون اهدایی اهداكنندگان تحت درمان پرفشاری خون، در گیرندگان خون وجود ندارد.
وی اعلام نمود: اما اهداكنندگانی كه اخیرا درمان دارویی فشار خون را شروع كرده اند، یا دوز درمانی داروی ضد فشار خون آنها تغییر یافته است، تا 28 روز بعد از تثبیت فشار خون از اهدای خون معاف هستند.
سخنگوی سازمان انتقال خون اضافه كرد: افرادی كه دچار بیماری قلبی یا كلیوی در اثر پر فشاری خون هستند در لیست معافیت دائم اهدای خون قرار دارند.

**حداكثر سن برای اهدای خون 60 سال تمام است
سخنگوی سازمان انتقال خون اعلام نمود: حداقل سن قابل قبول برای اهدای خون 18 سال تمام و حداكثر سن 60 سال تمام است.
وی ادامه داد: حداكثر سن برای نخستین اهدای خون 60 سال است و برای دفعات بعدی اهدا كننده مستمر(با سابقه حداقل 2بار اهدای خون درسال ) حداكثر 65 سال است.
وی در مورد لزوم اهدای خون خاطرنشان كرد: خون سالم، نجات دهنده زندگی است و همه روزه، در سراسر جهان خیلی از افراد به خون و فرآورده های خونی نیاز دارند، به صورتی كه از هر سه نفر مردم دنیا، یك نفر در طول زندگی احتیاج به تزریق خون و فرآورده های خونی پیدا می كند. حاجی بیگی اظهار داشت: بارزترین مثال برای موقعیت هایی كه در آن نیاز مبرم به خون پیدا می گردد عبارتند از زمان بروز حوادث و سوانح گوناگونی نظیر تصادفات رانندگی، سوختگی ها و اعمال جراحی.
وی افزود: همینطور خانم های آبستن در حین زایمان، نوزادان و بخصوص نوزادان نارس دارای زردی، نیازمند به خون هستند و از سویی بیماران مبتلا به سرطان كه تحت شیمی درمانی یا اشعه درمانی قرار دارند هم از مصرف كنندگان خون و فرآورده های خون به شمار می آیند.
سخنگوی سازمان انتقال خون اظهاركرد: بیمارانی مانند بیماران تالاسمی و هموفیلی هم ناگزیرند برای بهره مندی از یك زندگی به نسبت طبیعی برای تمامی عمر به شكل منظم خون یا فرآورده های خون دریافت كنند.
وی با اشاره به اینكه درسراسرجهان هرسال 600 هزار مادر دراثر نتایج حاصل ازحاملگی جان خودرا از دست می دهند، اظهار داشت: حدود 25 در صد از این مرگ ها به خاطر از دست دادن خون است و خیلی از این زنان اگر خون سالم در اختیارشان قرار می گرفت زنده می ماندند.
حاجی بیگی ادامه داد: جالب توجه اینكه در هر ثانیه یك نفر از ساكنان كره زمین از همه سنین و تمام نژاد ها برای ادامه حیات به انتقال خون نیاز دارند.
سخنگوی سازمان انتقال خون با اشاره به اینكه دلایل نیاز برای انتقال خون متفاوت می باشد به این نكته هم اشاره نمود كه نیاز به خون و فرآورده های خون به صورت مداوم وجود دارد و به صورت مرتب هم در حال افزایش می باشد.
وی اضافه كرد: آنچنانكه كشورهای در حال توسعه امكانات تشخیصی و درمانی خویش را در مورد درمان بیماری های گوناگون، مانند انواع سرطان ها گسترش می دهند، بیشتر به تزریق خون احتیاج پیدا می كنند، این نیاز هم به صورت مستمر افزایش می یابد.
حاجی بیگی ادامه داد: همین طور پیشرفت های فنآوری در كشورهای صنعتی و پیشرفته سبب می گردد كه اقدامات درمانی جدید ابداع و به تبع آن نیاز به خون و فرآورده های خون بیشتر شود.
بر اساس آمار های اعلام شده در ایران سالانه بیش از 2میلیون و 500هزار نفر برای اهدای خون به مراكز اهدای خون رجوع می كنند كه در این بین 2میلیون یكصد هزار نفر موفق به اهدای خون می شوند.
در حال حاضر اهدای خون در ایران به صورت كاملا داوطلبانه و بدون هیچ چشمداشتی و به منظور كمك به بیماران نیازمند به خون و فرآورده های آن انجام می گردد و هم اكنون شاخص اهدای خون در ایران 27 نفر به ازای یكهزار نفرجمعیت است كه شاخص خوبی به حساب می آید.
اجتمام **2181**1776
خبرنگار: ناهید حاجی خانی** انتشار: لیلا خطیب زاده
*آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در كانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@دكتر ایزیej
https: //t.me/دكتر ایزیej


1396/11/24
14:08:20
5.0 / 5
4573
تگهای خبر: بیماری , دارو , درمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۵

لینک دوستان دكتر ایزی

دکتر ایزی Drez.ir

تگهای دكتر ایزی

drez.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دكتر ایزی محفوظ است

Dr EZ دكتر ایزی

پاسخ به سوالات پزشکی