رئیس مركز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت:

موسسه رازی امكان تولید بهترین نوع واكسن آنفلوانزای انسانی را دارد

موسسه رازی امكان تولید بهترین نوع واكسن آنفلوانزای انسانی را دارد

دكتر ایزی: كرج- رئیس مركز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی اظهار داشت كه موسسه رازی توان بالقوه ای برای تولید واكسن آنفلوانزا در كشور دارد و در صورت حمایت مالی می تواند در كوتاه ترین زمان ممكن بهترین نوع این واكسن ها در حوزه انسانی و طیور را تولید نماید.


به گزارش دكتر ایزی به نقل از ایرنا، دكترمحمد مهدی گویا روز سه شنبه در همایش ملی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان كه در موسسه تحقیقاتی واكسن و سرم سازی رازی در كرج برگزار شد، اضافه كرد: هر میزان سرمایه گذاری در موسسه تحقیقات واكسن و سرم سازی رازی، صدها برابر سود نصیب كشور می كند.
وی با اشاره به اینكه وزارت بهداشت بعنوان حامی سازمان دامپزشكی بخصوص در بحث كنترل آنفلوآنزای فوق حاد طیور، نقش آفرینی می كند، اظهار نمود: به محض شناسایی و اعلام كانون بیماری توسط سازمان دامپزشكی، همكاران ما در دانشگاه های علوم پزشكی برای انجام اقدامات لازم در محل حضور پیدا می كنند.
وی ادامه داد: برای تمام كاركنانی كه در ارتباط و تماس با پرندگان آلوده به ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان باشند، علاوه بر واكسیناسیون، 10 دز دارو تجویز می گردد و همینطور 10 روز تحت مراقبت قرار می گیرند تا در صورت مبتلا شدن به بیماری اقدامات تشخیصی و مراقبتی ویژه صورت گیرد.
رئیس مركز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با اشاره به اینكه در طول سال های گذشته هم این اقدامات انجام می شده، تصریح كرد: آموزش و اطلاع رسانی برای جلوگیری از آلودگی در زمان مواجهه و تماس با پرندگان و سفارش جدی جهت خودداری از شكار پرندگان مهاجر كه امكان آلودگی آنان وجود دارد همچون فعالیت هایی است كه این مركز با همكاری سازمان دامپزشكی و سازمان محیط زیست انجام می دهد.
وی با اشاره به اینكه خوشبختانه تابحال هیچ موردی از مبتلا شدن انسان به ویروس آنفلوانزای پرندگان در كشور گزارش نشده، خاطرنشان كرد: البته باید به این مورد توجه داشت كه غیرقابل پیش بینی بودن یكی از خصوصیت های خاص آنفلوانزا بوده و ممكن است در لحظه با تغییراتی برای انسان بیماری زا باشد.
گویا در ادامه با اشاره به اهمیت جایگاه و تولیدات موسسه رازی بر این مورد كه این موسسه افتخاری ملی است تصریح كرد و اضافه كرد: موسسه رازی در تاریخ ایران ثبت شده، خدمتی كه موسسه رازی به سلامت مردم در كشور كرده و می كند، برهیچكس پوشیده نیست.
رئیس مركز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی افزود: این موسسه باید از هرجهت مورد حمایت قرار گیرد و با حداكثر توان خود همچون گذشته تابحال در زمینه جنگ با بیماری های مشترك بین انسان و حیوان قدم بردارد.
وی به وظیفه تامین واكسن های انسانی كشور توسط موسسه رازی اشاره نمود و اظهار داشت: تامین این واكسن ها برای كشور و نظام سلامت از هر موضوعی با اهمیت تر است، اگر كوچكترین وقفه ای در تولید محصولات رازی تولید شود، خساراتی متوجه كشور می گردد كه به سادگی قابل جبران نخواهد بود.
این مسئول با تاكید بر اینكه موسسه رازی از ظرفیت های لازم برای تولید واكسن برخوردار است، ادامه داد: نیروی انسانی یكی از مهمترین این ظرفیت ها به حساب می آید، به همین منظور یكی از كارآمدترین و سرآمدترین متخصصان جهان در این موسسه فعالیت دارند.
وی بر ضرورت مدرن و بروزرسانی امكانات تولید مواد بیولوژیك در این موسسه اشاره نمود و اظهار داشت: این مورد باید به صورت جدی مورد توجه مسئولین عالی رتبه كشور قرار گیرد.
همایش ملی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان امروز سه شنبه با حضور مسئولان كشوری و محققان و كارشناسان دركرج برگزار گردید.
6156/ 6155 خبرنگار: نوشین طهماسبی**انتشاردهنده: محمد عزیزپور


1396/11/25
13:00:18
5.0 / 5
4407
تگهای خبر: بهداشت , بیماری , پزشك , درمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳

لینک دوستان دكتر ایزی

دکتر ایزی Drez.ir

تگهای دكتر ایزی

drez.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دكتر ایزی محفوظ است

Dr EZ دكتر ایزی

پاسخ به سوالات پزشکی