الگوی تغذیه صحیح و مقابله با كم اشتهایی كودكان چیست

الگوی تغذیه صحیح و مقابله با كم اشتهایی كودكان چیست

دكتر ایزی: اهواز - یك متخصص تغذیه و رژیم درمانی شیوه های صحیح تغذیه كودكان یك تا پنج سال را تشریح، و راه های مقابله با كم اشتهایی كودكان را برشمرد.


دكتر فاطمه حیدری شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اضافه كرد: كودكان در انتها یك سالگی، در صورت اجرای صحیح تغذیه تكمیلی، باید توانایی استفاده از غذای سفره را در این رده سنی داشته باشند.
وی اظهار داشت: كودكان و بخصوص رده سنی زیر 2 سال سرعت رشد بسیار بالا و مقاومت كمی نسبت به انواع عفونت ها دارند و رویش دندان های آنها هنوز كامل نشده در نتیجه تغذیه آنها باید مورد توجه خاص قرار گیرد.

** تعداد وعده های غذایی كودكان افزایش و حجم كاهش یابد
حیدری ادامه داد: با عنایت به اینكه حجم معده كودكان كم است ازاین رو باید تعداد وعده های غذایی افزایش و حجم آن كاهش یابد و به علت سرعت بالای رشد كودكان، باید غذاهای پرانرژی، دارای پروتیین كافی و مغذی در اختیار آنها قرار گیرد.
دانشیار دانشگاه علوم پزشكی اهواز بیان كرد: به صورت كلی به علت تفاوت سرعت رشد كودكان یك تا 2 سال با كودكان سه ساله و بالاتر، نیاز آنها به انرژی و پروتیین و سطح فعالیت فیزیكی كودكان هم با هم متفاوت می باشد و در نتیجه نیاز به مواد مغذی و انرژی كودكان باید به صورت فردی تعیین و مد نظر قرار گیرد.
وی اظهار داشت: برای كودكان یك تا 2 سال، تداوم تغذیه با شیر مادر همچنان سفارش می گردد ولی شیر مادر به تنهایی جوابگوی نیازهای مادر نیست وبه همین دلیل سفارش می گردد علاوه بر شیرمادر روزانه پنج تا 6 بار به كودك غذا داده شود كه شامل سه وعده اصلی و 2 میان وعده است.
حیدری با اشاره به اینكه در تهیه غذا برای كودكان باید غذاهای كم حجم، پركالری و مغذی استفاده گردد بیان كرد: برای كودكانی كه سرعت وزن گیری خوبی ندارند بهتر است از مقدار كمی روغن زیتون، كلزا، پودر گردو یا بادام خام و یا كره، برای افزایش انرژی در غذا استفاده گردد.
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی بیان كرد: از آنجائیكه كودكان به مواد غذایی با پروتیین بالا نیاز دارند
گوشت قرمز، مرغ، ماهی، تخم مرغ و پنیر منابع غذایی خوبی برای تامین پروتیین است.
وی در مورد تغذیه كودكان سه تا پنج سال اظهار داشت: به صورت كلی بعد از 2 سالگی سرعت رشد آهسته تر و در نتیجه به همان میزان، اشتهای كودك هم كاسته می شود كه خیلی از والدین به این مساله توجه نمی كنند و ممكن است بی جهت احساس كنند كودك بی اشتهاست و سرعت وزن گیری مناسبی ندارد.
حیدری با اشاره به اینكه به صورت كلی انرژی دریافتی روزانه كودك معمولا ثابت است اضافه كرد: در تنظیم برنامه غذایی كودكان باید از پنج گروه غذایی اصلی یعنی نان و غلات، میوه ها، سبزی ها، شیر و لبنیات و گروه گوشت استفاده گردد.

** كودكان نسبت به ظاهر و طعم غذا حساس ترند
دانشیار دانشگاه علوم پزشكی اهواز در مورد ترغیب كودكان برای مصرف غذای مورد نیاز اظهار داشت: كودكان به ظاهر، رنگ و طعم غذا بسیار حساس هستند و نسبت به بزرگسالان بیشتر به این مورد توجه می كنند.
وی ادامه داد: ازاین رو فرد مسئول تهیه غذا برای كودكان باید با آگاهی از مواد غذایی مورد نیاز، از هنر روانشناسی برخوردار باشد و به ظاهر و رنگ غذا توجه كند.
حیدری اظهار نمود: استفاده از غذاهای رنگی با سبزیجات مختلف و شكل دادن به غذا و استفاده از غذاهای متنوع و غیر تكراری در جذب كودكان نقش مهمی دارد.

** غذای كودكان را در ظروف رنگی آماده كنید
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اظهار داشت: تهیه ظروف رنگی همچون دیگر عوامل موثر در جلب كردن كودكان به سمت غذا است و مشكل بی اشتهایی كودكان را حل می كند.
وی ادامه داد: باید به بازی و فعالیت كودك بخصوص در هوای آزاد اهمیت بدهیم چون گاهی دلیل كم اشتهایی كودك بی تحركی و كم تحركی است.
حیدری كم آبی بدن را از دیگر عوامل كم اشتهایی كودكان اشاره نمود و اضافه كرد: بعضی از اینكه كودك علاوه بر نیاز به مواد مغذی به آب آشامیدنی و مایعات هم نیاز دارد غفلت می كنند ازاین رو باید در طول شبانه روز 1.5 سی سی به ازای هر كیلو كالری دریافتی مایعات مصرف كنند.

** برای خوردن غذا به كودك اصرار نكنید
دانشیار دانشگاه علوم پزشكی اهواز بیان كرد: كودكان نیاز بیشتری به مایعات دارند چون درصد بیشتری از وزن بدن كودكان را آب تشكیل می دهد.
وی بیان كرد: خستگی و خواب ناكافی هم همچون دلایل بی اشتهایی كودكان به حساب می آید پس كودك باید استراحت كافی داشته باشد و بعد از استراحت غذای خویش را میل كند.
حیدری اظهار داشت: خیلی از اوقات دلیل بی اشتهایی كودكان و امتناع آنها، اصرار بیش از اندازه والدین است پس اختصاص دادن وقت كافی به كودك برای صرف غذا هم باید مورد توجه قرار گیرد و والدین نباید برای مصرف غذای كودك دریك مدت زمان خاص، عجله كنند.

** چیپس و پفك در اختیار كودك قرار ندهید
این متخصص تغذیه ادامه داد: بهترین میان وعده برای كودكان شیر، خرما، نان و پنیر، میوه ها، انواع آجیل و میوه جات خشك است ازاین رو وقتی میان وعده سالم را در اختیار كودك را بدون اصرار در اختیار قرار دهیم و معمولا كودك به سمت غذا جذب می گردد.
وی اضافه كرد: والدین باید توجه داشته باشند كه تنقلاتی مانند پفك و چیپس را در اختیار كودكان قرار ندهند چون حجم معده كودكان كم است و زود دچار سیری می شوند.
حیدری اظهار داشت: مصرف مواد غذایی با ارزش غذایی پایین و كالری بالا، اشتهای كودك را كم می كند و مانع رشد كودك می گردد.
دانشیار دانشگاه علوم پزشكی اهواز بیان كرد: میان وعده ها باید حداقل یك ساعت پیش از وعده اصلی غذایی مصرف شود در غیراین صورت كودك سیر و دچار بی اشتهایی می گردد.
وی با اشاره به اینكه گاهی دلیل نارسایی رشد كودك و كم وزنی كودكان افراط در مصرف آب میوه حتی طبیعی است اضافه كرد: مصرف آب میوه های صنعتی به هیچ عنوان سفارش نمی گردد چون حاوی شكر بالا و كالری پوچ بدون ارزش تغذیه ای در اختیار كودك قرار می گیرد.
حیدری اظهار داشت: در آب میوه های طبیعی باید حد اعتدال رعایت شود و بیش از اندازه استفاده كردن بخصوص نزدیك به وعده اصلی غذایی سبب بی اشتهایی و مانع مصرف غذای اصلی می گردد.

** كودك در كنار اعضای خانواده غذا مصرف كند
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: غذا خوردن در یك ساعت معین سبب تحریك اشتهای كودك می گردد ازاین رو باید نظم در زمان خوردن غذای كودك اعمال شود.
وی بیان كرد: غذا خوردن در كنار اعضای خانواده حس بهتری به كودك می دهد و سبب شكل گیری الگوهای غذایی سالم و شیوه زندگی درست در كودك می گردد.
حیدری افزود: خیلی از عادات غذایی بزرگسالان از دوران كودكی شكل گرفته پس توجه به تغذیه كودكان و شكل گیری عادات غذایی سالم در كودكان حایز اهمیت است.
3004/ 6037


1397/02/30
15:02:55
5.0 / 5
4610
تگهای خبر: پزشك , درمان , متخصص
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳

لینک دوستان دكتر ایزی

دکتر ایزی Drez.ir

تگهای دكتر ایزی

drez.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دكتر ایزی محفوظ است

Dr EZ دكتر ایزی

پاسخ به سوالات پزشکی