امید زوج های نابارور، بارور می گردد

امید زوج های نابارور، بارور می گردد

دكتر ایزی: زنجان - مركز ناباروری زنجان كه از اردیبهشت سال 94 شروع به كار كرد، امیدی برای درمان زوج های ناباور بوجود آورد، تاجایی كه امروز توانسته با انجام اقدامات موثر و عرضه خدمات مناسب به یكی از مراكز پیشگام در سطح كشور تبدیل گردد.


به گزارش دكتر ایزی به نقل از ایرنا، مادرشدن حسی كه دربین زنان وجود دارد اما برخی به دلایلی از این موهبت الهی محروم هستند كه این مهم باید با كمك پزشكان و متخصصان صورت گیرد.
بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت (who) میانگین ناباروری در جهان بین 10 تا 15 درصد اعلام شده كه این رقم همچنان رو به افزایش است.
حدود 20 میلیون زوج در ایران زندگی می كنند كه حدود 4 میلیون زوج نابارور هستند، نتایج جمع آوری اطلاعات در مورد شیوع ناباروری در كشور نشان می دهد، شیوع ناباروری در استانهای تهران و البرز بیشتر و حدود 20.2 درصد است.
به گفته متخصصان، افزایش سن حاملگی یكی از دلایل علت نازایی زوج های ایرانی است و در این میان سندرم تخمدان پلی كیستیك، نارسایی زودرس تخمدان، آندومتریوز، عامل مردانه از عوامل دیگر به حساب می آید.
پس از مطرح شدن سیاست های ابلاغی از جانب مقام معظم رهبری در خصوص ارتقای میزان باروری، در برنامه های حمایت مالی از زوج های نابارور، عرضه خدمات لازم این مهم هم در طرح تحول نظام سلامت مورد توجه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی قرار گرفت.
بر این اساس طی سال های گذشته با تربیت نیروهای متخصص و بكارگیری تكنولوژی های لازم مراكز ناباروری در سطح كشور ایحاد و افتتاح شد كه مشكل اغلب زوج های نابارور را برطرف كرد.
رئیس انستیتو پاستور ایران در این ارتباط اظهار داشت: هم اكنون 15 الی 20 درصد زوجین در كشور نابارور هستند كه نیاز به استفاده از روش های كمك باروری بیش از گذشته احساس می گردد.
دكتر علیرضا بیگلری در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اضافه كرد: بر این اساس و با عنایت به نیاز پزشكی و اجتماعی و از سویی تقاضای روجین برای دریافت خدمات مورد نیاز، مراكز ناباروری در كلانشهرها شكل گرفت كه خیلی از بیماران برای درمان به این شهرها رهسپار می شدند.
وی بیان كرد: نیاز استان و وجود ظرفیت های فراوان در این بخش باعث شد كه مركز ناباروری زنجان در مدت كوتاهی و با كمترین هزینه راه اندازی شود كه این مهم در جهت خدمات رسانی بهینه به گروههای هدف بود.
رئیس سابق دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان افزود: كمتر كسی تصور می كرد این مركز در مدت فعالیت كوتاه خود موفقیت های را در درمان بیماران نابارور تولید كند و حتی بیمارانی را از استانهای دیگر را هم پذیرش كند.
وی اظهار نمود: مبحث ناباروری یكی از علوم اساسی پزشكی مهم به حساب می آید كه در توسعه و ارتقای علمی دانشگاه علوم پزشكی زنجان نقش اثر گذاری دارد.
بیگلری اضافه كرد: بهره گیری این مركز از روش های تكمیلی ژنتیكی، تشخیص قبل از لانه گزینی(PGD ) می تواند تحولی اساسی و به ارتقای عرضه خدمات بهینه در حوزه ناباروری نایل شود.
به گفته این مسئول، تشخیص قبل از لانه گزینی (PGD) اصطلاحی است كه همه روش های انتقال و آزمایش سلول های یك جنین قبل از اینكه در طول یك سیكل IVF درون رحم قرار گیرد، را شامل می گردد.
رئیس سابق دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان افزود: در این روش پزشك می تواند تمامی كروموزوم ها و ژن ها را بررسی نموده و در واقع تكنولوژی نوینی است كه افراد با شرایط خاص وراثتی را قادر می سازد كه از انتقال ژن های معیوب به فرزندان خود جلوگیری نمایند.
وی یادآوری كرد: روش یاد شده می تواند قبل از حاملگی و در واقع قبل از انتقال جنین به رحم برای تشخیص یك بیماری ژنتیكی در مراحل اولیه جنینی بكار رود.
رئیس انستیتو پاستور ایران افزود: هم اكنون دانشجویانی در مقطع دكترای تخصصی و پزشكی مولكولی مشغول به تحصیل هستند كه ورود آنها به حوزه ناباروری و استفاده از روش های نوین علاوه بر ارتقای خدمات، رضایتمندی را در میان گروههای هدف تولید خواهد نمود.
وی بیان كرد: آمارها نشان داده است سن ازدواج در كشورمان در حال افزایش بوده كه احتمال باروری و حتی تعدد سقط ها را بالا می برد كه ضرورت بكارگیری روش های كمك باروی امری مهم به نظر می آید.
این مسئول افزود: به همت خیر نیكوكار زنجانی یكی از مجهزترین و جامع ترین مراكز خدمات ژنتیك كشور در استان زنجان احداث خواهد شد كه با تحقق این مهم در بازه زمانی تعریف شده تحولی اساسی در عرضه خدمات تشخیصی درمانی این حوزه تولید خواهد شد.
وی تصریح كرد: همت و تلاش شبانه روزی كاركنان باعث شد كه هم اكنون این مركز به یكی از مراكز مطرح كشور تبدیل گردد كه چشم انداز بهتری متصور است.
بیگلری یادآوری كرد: امكانات و ظرفیت های بسیار خوبی در حوزه درمان استان وجود دارد كه باید قدر دان آن بود و نهایت استفاده بهینه را در جهت توسعه علمی كشور داشت.
زهرا 32 همچون افرادی است كه سال ها در حسرت بچه دار شدن مراحل مختلفی را سپری كرده، به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بعد از چندین بار كارهای درمانی بخصوص روش آی وی اف چندان موثر نبود، به سفارش یكی از دوستانم به این مركز رجوع كردم.
وی افزود: بعد از رجوع و دریافت خدمات مورد نیاز بچه دار شدم كه این اتفاق بسیار خوشایندی است كه نمی توان توصیف كرد.
معصومه دیگر بیمار رجوع كننده كه بعد از ماهها در صف انتظار برای ویزیت به این مركز آمده است، اظهار داشت: اقدامات درمانی گذشته چندان رضایتبخش نبوده و امیدوارم استفاده از روش های ناباروری بچه دار شوم.
مسئوول مركز ناباروری آی وی اف(IVF) مركز آموزشی تخصصی و فوق تخصصی آیت الله موسوی زنجان دراین ارتباط به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این مركز اردیبهشت سال 94 به طور رسمی فعالیت خویش را آغاز كرد و در این میان تولد نوزادان سه قلو به روش آی وی اف همچون فعاایت های ثمر بخش بوده است.
وی یادآوری كرد: روش (IVF) آی وی اف كه همچون پیشرفتهای شگفت انگیز در علم ناباروری است، تحت عنوان باروری در محیط آزمایشگاه شناخته می گردد.
دكتر فرناز محمدیان اضافه كرد: فضای فیزیكی مركز ناباروری زنجان كاملا مناسب بوده وتجهیزات و متدهای پیشرفته در این مركز مورد استفاده قرار می گیرد و امكانات جهت انجام IVF، میكرواینجكشن، فریز جنین و فریز اسپرم و فریز تخمك وجود دارد.
وی بیان كرد: این مركز، فعالیت ivf و میكرو اینجكشن خویش را با 12 بیمار آغاز كرد كه این تعداد روند افزایشی داشته به صورتی كه این تعداد به 50 -60 بیمار در هر سیكل رسیده است.
این فوق تخصص IVF مركز آموزشی درمانی تخصصی و فوق تخصصی آیت الله موسوی زنجان افزود: این مركز، یكی از بهترین مراكز درمان ناباروری در میان دانشگاه های علوم پزشكی كشور به حساب می آید كه موفقیت حاصل از انجام آی وی اف و میكروانجكشن در این مركز حدود 32-34 درصد بوده كه با استانداردهای جهانی مطابقت دارد.
وی اظهار نمود: هم اكنون میانگین ناباروری در زوج های ایرانی و این استان هم بین 10 تا 15 درصد است كه تعداد زیادی از آنان را گروههای سنی بالا تشكیل می دهد كه نیازمند اقدامات درمانی خاص است.
محمدیان اضافه كرد: افزایش سن، احتمال حاملگی را به مراتب می كاهد و بر این اساس از روشهای متعددی متناسب با نوع مشكل بوجود آمده برای زوج استفاده می گردد كه هزینه های خویش را دارد.
وی بیان كرد: هم اكنون با ابلاغ سیاست های رهبری در خصوص ارتقای باروری 85 درصد هزینه زوجهای واجد شرایط توسط دولت و مابقی هم توسط زوجین پرداخت می گردد كه در این میان تهیه داروها هزینه هایی دارد.
مسئوول مركز ناباروری آی وی اف(IVF) مركز آموزشی تخصصی و فوق تخصصی آیت الله موسوی افزود: از زمانی كه زوج هایی كه به روش آی وی اف تحت درمان قرار گرفته اند حدود 80 - 90 نوزاد با این روش متولد شده اند كه این مهم موفقیتی به حساب می آید و تداوم این روند هم چشم انداز بهتری را فراهم می كند.
وی تصریح كرد: هر ماه 500 زوج نابارور در مركز ناباروری استان و این بیمارستان پذیرش می شوند و ماهانه 30 زوج تحت عمل IVF قرار می گیرند كه میزان موفقیت دانشگاه علوم پزشكی خیلی خوب بوده كه این از بهترین نتایج در میان مراكز ناباروری دولتی و خصوصی كشور است.
محمدیان اضافه كرد: دستگاههای و تجهیزات مورد استفاده در مراكز ناباروری بسیار گرانقیت و حساس هستند و این مركز با دارا بودن این تجهیزات، جهت افزایش یكسری خدمات ویژه به بیماران نیازمند خرید دستگاه PGD است كه خدمات لازم به گروههای هدف را بیش از گذشته تسهیل خواهد نمود.
این فوق تخصص و IVF مركز آموزشی درمانی تخصصی و فوق تخصصی آیت الله موسوی زنجان افزود: این مركز علاوه بیماران این استان، رجوع كنندگانی از استان های دیگر از قبیل كردستان، آذربایجان شرقی و استان البرز را هم پذیرش و خدمات لازم را عرضه می كند.
وی تصریح كرد: مركز درمان ناباروری بیمارستان آیت الله موسوی زنجان با 2 كلینیك ویزیت زنان، یك اتاق معاینه اورولوژی، یك اتاق عمل، بخش آزمایشگاه جنین شناسی، 2 اتاق بستری با 10 تخت بستری مشغول عرضه خدمات به شهروندان این استان و دیگرمراجعه كنندگان است.
7320/8068


1397/04/19
13:24:16
5.0 / 5
5515
تگهای خبر: آزمایشگاه , بهداشت , پزشك , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴

لینک دوستان دكتر ایزی

دکتر ایزی Drez.ir

تگهای دكتر ایزی

drez.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دكتر ایزی محفوظ است

Dr EZ دكتر ایزی

پاسخ به سوالات پزشکی