مبارزه بیولوژیك در1400هكتار اراضی خراسان شمالی اجرا شد

مبارزه بیولوژیك در1400هكتار اراضی خراسان شمالی اجرا شد

دكتر ایزی: بجنورد مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: مبارزه بیولوژیك در سطح یكهزار و 400 هكتار از اراضی زراعی و باغی این استان امسال اجرا شد.


به گزارش دكتر ایزی به نقل از ایرنا محمد رضایی روز یكشنبه در حاشیه همایش كنترل بیولوژیك در مانه و سملقان در گفت و گو با ایرنا تصریح كرد: از مجموع مبارزه بیولوژیك در سطح استان 300 هكتار مزارع گوجه فرنگی و 30 هكتار باغ انار در مانه و سملقان بوده است.
وی اضافه كرد: مصرف سموم در عرصه های كشاورزی این استان 202 تن در سال است كه نسبت به میانگین كشوری كمتر است.
به گزارش دكتر ایزی به نقل از ایرنا متوسط مصرف سموم كشاورزی در استان در واحد سطح در هر هكتار 550 گرم می باشد كه این رقم در سطح كشور حدود 750 گرم است.
این میانگین در سطح جهانی حدود یك هزار گرم است و حتی در بعضی از كشورهای اروپایی و در مورد بعضی از محصولات خاص این عدد به چهارهزار تا پنج هزارگرم بالغ می گردد.
وی تصریح كرد: مبارزه بیولوژیك برای مزارع گوجه فرنگی، پنبه و انار بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد و هم اكنون هم برای 300 هكتار از مزارع پنبه پیش بینی این نوع مبارزه را داریم.
وی با اشاره به اینكه مبارزه بیولوژیك در سلامت غذایی جامعه بسیار تاثیر گذار است اظهار داشت: 68 ناظر گیاه پزشكی در این استان وجود دارد كه به صورت جدی از این نوع مزارع بازدید و راهكارهای مناسب را برای كشاورزان عرضه می كنند.
وی تصریح كرد: امسال مبلغ چهار میلیارد ریال در مبارزه بیولوژیك هزینه شده است كه در این مبارزه دولت 45 درصد هزینه را به صورت یارانه به كشاورز كمك می نماید.
رضایی اضافه كرد: 11میلیون ماده شیمیای وجود دارد و سالانه 200 هزار نوع به آن اضافه می شود، 117 نوع آفت كش هم در مقابل 600 نوع عامل بیماری زا استفاده می گردد.
شهرستان 110 هزار نفری مانه و سملقان در 45 كیلومتری غرب بجنورد واقع شده است و 85 هزار هكتار اراضی زیر كشت دارد و داری 54 نوع محصول كشاورزی است و بعنوان قطب كشاورزی استان خراسان شمالی به حساب می آید.
انسكتاریوم سمنگان بعنوان تنها مركز تولید و تكثیر عوامل بیولوژیك در استان خراسان شمالی در شهرستان مانه و سملقان وجود دارد كه هم اكنون مشغول به فعالیت بوده و تكثیر زنبور تریكوگراما و براكون كه از دشمنان طبیعی آفات گوجه فرنگی و انار هستند را بر عهده دارد، این طرح در سال 90 شروع به كار كرد.
7183/3007/6042


1397/04/25
13:28:58
5.0 / 5
4903
تگهای خبر: هزینه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲

لینک دوستان دكتر ایزی

دکتر ایزی Drez.ir

تگهای دكتر ایزی

drez.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دكتر ایزی محفوظ است

Dr EZ دكتر ایزی

پاسخ به سوالات پزشکی