مناطق شهری ایران در آستانه سونامی پیش دیابت

مناطق شهری ایران در آستانه سونامی پیش دیابت

دكتر ایزی: تهران- رئیس مركز تحقیقات و پیشگیری از بیماری های متابولیك پژوهشكده غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با اشاره به اینكه موارد جدید مبتلاشدن به پیش دیابت در شهر تهران سالانه حدود 4 درصد است، اظهار داشت: مناطق شهری ایران در آستانه سونامی پیش دیابت قرار دارد.


افراد مبتلا به پیش دیابت، افرادی هستند كه قند ناشتای آنان بین 100 الی 126 یا قند دو ساعته این افراد در تست تحمل گلوكز بین 140 تا 200 میلی گرم در دسی لیتر باشد.
پیش دیابت بعنوان اختلال در قند خون ناشتا یا عدم تحمل گلوكز شناخته شده و هرچقدر پنهان بماند و شناسایی نشود خطر تبدیل شدن به دیابت كامل بیشتر می شود، و به جای اول برگرداندنش خیلی مشكل است.
دكتر فرزاد حدائق روز چهارشنبه به مناسبت روز جهانی دیابت در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا به افزایش مبتلایان به پیش دیابت در كشور اشاره نمود و اضافه كرد: شیوع پیش دیابت همانند شیوع دیابت در كشور نگران كننده است و اقدامات جدی برای كنترل آنها باید صورت گیرد.
وی گفت: هم اكنون شیوع دیابت در افراد بالای 20 سال بین 10 تا 11 درصد است و پیش بینی میگردد حدود پنج میلیون ایرانی به دیابت نوع 2 مبتلا باشند، اما شیوع پیش دیابت حدود 2 برابر دیابت بوده و حدودا 10 میلیون نفر از جمعیت بالای 20 سال دچار پیش دیابت هستند.
حدایق بیان داشت: افراد مبتلا به پیش دیابت در ایران در سال 1384 حدود 17 درصد معادل 4.4 میلیون نفر گزارش شده كه این درصد تا سال 1390 در كل كشور تغییر قابل ملاحظه ای را نشان نداده است.

** سالانه بیشتر از 300 هزار ایرانی بالای 25 سال در مناطق شهری به دیابت مبتلا می شوند
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی اضافه كرد: مطالعه قند و لیپید جمعیت تهران نشان داده است كه بروز دیابت یك درصد در سال است، به این معنا كه اگر این درصد را به مناطق شهری كشور تعمیم دهیم، سالیانه بیشتر از 300 هزار نفر فرد بالای 20 سال مبتلا به دیابت می شوند.
حدائق گفت: برمبنای مطالعه كشوری سال 1384 میزان شیوع دیابت در مناطق شهری 50 درصد بیشتر از مناطق روستایی است كه علت این اختلاف شیوع، فعالیت بدنی بیشتر ساكنین روستاها، استفاده از رژیم های غذایی صحیح تر و شیوع پایین چاقی می باشد.
وی ادامه داد كه میزان مرگ و میر ناشی از دیابت در دنیا بیشتر از بیماری های ایدز، سل و مالاریا است. در سال 1396 تعداد مرگ و میر ناشی از دیابت در دنیا 4 میلیون نفر بوده در صورتی كه تعداد فوتی های ناشی از بیماری ایدز حدود 1 میلیون نفر، بیماری سل 1.8 میلیون نفر و بیماری مالاریا 400 هزار نفر گزارش شده است.
حدائق با اشاره به اینكه دیابت در منطقه آسیایی میانه و شمال آفریقا از نظر شیوع خیلی بالاست، اظهار داشت: در این مناطق كشورهای مصر، پاكستان، ایران، عربستان و سودان رتبه های اول تا پنجم از نظر شیوع بیماران دیابت را به خود اختصاص دادند.
بروز و شیوع دیابت در قرن اخیر به سرعت در حال افزایش می باشد و تبعات آن مشكلات عظیم بهداشتی درمانی برای جوامع بشری احداث كرده؛ براین اساس و با عنایت به ظرفیت نهاد خانواده در حفظ سلامتی، شعار روز جهانی مقابله با دیابت در 14 نوامبر (23 آبان) ' خانواده و دیابت' تعیین شده است.
سازمان جهانی بهداشت و فدراسیون بین المللی دیابت در سال 1991 میلادی در پاسخ به گسترش روزافزون آمار مبتلاشدن به دیابت در تمامی جوامع بشری، روز 14 نوامبر (23 آبان) را به نام روز جهانی دیابت نامگذاری كردند. این روز در سال 2006 توسط سازمان ملل متحد بعنوان یك روز رسمی به ثبت رسیده است.
روز جهانی دیابت، موعد بزرگترین كمپین اطلاع رسانی در مورد عوارض و بلا های ناشی از دیابت است كه هر ساله با شعار مشخص در خیلی از كشورهای دنیا برگزار می گردد.
علمی ** 1201 **1440


1397/08/23
13:42:46
5.0 / 5
4724
تگهای خبر: بهداشت , بیماری , پزشك , درمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۱

لینک دوستان دكتر ایزی

دکتر ایزی Drez.ir

تگهای دكتر ایزی

drez.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دكتر ایزی محفوظ است

Dr EZ دكتر ایزی

پاسخ به سوالات پزشکی