ایران دارای رتبه نخست جراحی لاپاراسكوپی در خاورمیانه است

ایران دارای رتبه نخست جراحی لاپاراسكوپی در خاورمیانه است

دكتر ایزی: تهران- دبیر دهمین كنگره اندویورولوژی و یورولاپاراسكوپی، از انجام پیشرفته ترین جراحی های كلیه با به روزترین تجهیزات در كشور اطلاع داد و اظهار داشت: رتبه نخست لاپاراسكوپی و اندویورولوژی خاورمیانه از آن متخصصان ایرانی است و بزرگترین مركز تربیت فلوشیپ اندویورولوژی منطقه هم در ایران قرار دارد.


دكتر محمدحسین سلطانی روز پنجشنبه در حاشیه دهمین كنگره سالیانه انجمن اندویورولوژی و یورولاپاراسكوپی ایران كه در بیمارستان شهید لبافی نژاد در حال برگزاری است، در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا، اضافه كرد: متاسفانه كشور ما، روی خط سنگ كلیه دنیا قرار دارد و بیشترین میزان سنگ كلیه جهان در بین اطفال و بزرگسالان ایرانی است.
وی شرایط آب و هوای گرم و خشك حاكم در كشور و تاثیرات ژنتیكی را از عوامل تشدید سنگ كلیه عنوان نمود و اظهار داشت: مردان بیشتر از زنان در معرض بیماری های كلیوی و اورولوژی قرار می گیرند. افراد چاق یا افرادی كه رژیم های غذایی پرچرب دارند یا مصرف گوشت قرمز و نمك آنان زیاد است، بدنی سنگ ساز دارند.
به گفته دبیر كنگره اندویورولوژی و یورولاپاراسكوپی، برخی جراحی های درمان چاقی كه امروزه رایج شده است هم سبب تشدید سنگ های كلیه خواهد شد. ژنتیك هم در این امر اثرگذار است و سبب می گردد نوزادان و اطفال با سنگ های بزرگ رجوع كنند.
وی درباره علایم اولیه وجود سنگ در بدن خاطرنشان كرد: سوزش ادرار، خونریزی، دردهای پهلو و تب و لرز و عفونت های ادراری نشانه هایی از سنگ های سیستم مجاری ادراری است كه در پاره ای موارد هم علایمی از خود نشان نمی دهد و بیمار، زمانی رجوع می كند كه باید دیالیز شوند.
سلطانی درباره روش های درمانی جدید در درمان سنگ هم اظهار داشت: یكی از تحولاتی كه در قسمت درمان سنگ كلیه انجام می شود، آندوسكوپی و لاپاراسكوپی است. شیوه درمان هم به این شكل است كه برای درمان سنگ های بسیار بزرگ، با دوربین وارد كلیه شده و سنگ ها را خارج می نماییم.
مرخص شدن یك روزه بیمار و نداشتن زخم بر اثر جراحی هم از دیگر خصوصیت های این عمل است كه سلطانی به آن اشاره نمود و خاطرنشان كرد: در اعمال جراحی سرطان ها، توده های آدرنال، تنگی های مادرزادی محل اتصال حالب به كلیه و مثانه هم پیشرفت های قابل توجهی در لاپاراسكوپی داشتیم.
وی درباره میزان رجوع كنندگان برای درمان هم اظهار داشت: تعداد رجوع كنندگان زیاد است و در بیمارستان شهید لبافی نژاد كه بزرگترین مركز است، هفته ای 2500 بیمار اورولوژی رجوع می كنند كه حداقل هفتاد و پنج درصد آنان را بیماران دارای سنگ مثانه، سنگ حالب و سنگ كلیه تشكیل می دهند.

** رتبه برتر ایران در اندویورولوژی و یورولاپاراسكوپی خاورمیانه
رتبه اول لاپاراسكوپی و اندویورولوژی ایران در خاورمیانه هم خبر خوش سلطانی بود كه در مورد آن توضیح داد: ما بزرگترین مركز تربیت فلوشیپ اندویورولوژی خاورمیانه را دارا هستیم كه مركز تربیت فلوشیپ، تعداد اعمال جراحی و موارد درمانی دیگر، ما را در منطقه اول كرده است.
وی اضافه كرد: چندین تكنیك اندویورولوژی ما در كتاب های مرجع جهان به نام ایران ثبت شده است و 15 مورد هم در بزرگترین كتاب مرجع آمریكایی در زمینه اندویورولوژی و لاپاراسكوپی به اسم ایرانیان آمده است.
سلطانی تصریح كرد: ما یكی از مراكز معتبر دنیا هستیم كه در ارائه تكنیك های جراحی كم تهاجمی سنگ كلیه به پیشرفت های قابل توجهی رسیده ایم.
به گفته دبیر كنگره، هم اكنون، عمل باز برای درمان سنگ در كشور صورت نمی گیرد.
اندویورولوژی(Endourology) یكی از رشته های فوق تخصصی یورولوژی است كه به روش های جدید و بدون جراحی باز با برش های كمتر از یك سانت می پردازد. در این روش به كمك آندوسكوپی بیماری های كلیه و مجاری ادراری درمان می گردد. در اندویورولوژی برخلاف جراحی باز با استفاده از سوراخ های بسیار كوچك، وسایل جراحی به داخل كلیه و مثانه و حالب فرستاده می گردد.
لاپاراسكوپی هم یك روش درون بین است كه طی آن، بدون باز كردن شكم، حفره داخل شكم و لگن كاملا روشن و نمایان می گردد. در این روش وسیله نازكی به نام لاپاروسكوپ با استفاده از تولید برش كوچك وارد بدن شده و امكان انجام معاینه و در صورت ضرورت جراحی را بدون نیاز به ایجاد برش بزرگ فراهم می آورد.
دهمین كنگره سالیانه انجمن اندویورولوژی و یورولاپاراسكوپی ایران با همت دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و حضور مسئولان و متخصصان و جراحان رشته اورولوژی ایران از بیست و سوم تا بیست و پنجم آبان ماه 97 در مركز همایش های بیمارستان شهید دكتر لبافی نژاد در حال برگزاری است.
علمی*9294*1834


1397/08/25
17:52:22
5.0 / 5
4701
تگهای خبر: بهداشت , بیماری , پزشك , جراحی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۱

لینک دوستان دكتر ایزی

دکتر ایزی Drez.ir

تگهای دكتر ایزی

drez.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دكتر ایزی محفوظ است

Dr EZ دكتر ایزی

پاسخ به سوالات پزشکی