معاون دفتر مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت؛

روزانه 5 سهم میوه و سبزیجات بخورید

روزانه 5 سهم میوه و سبزیجات بخورید

به گزارش دکتر ایزی معاون دفتر مدیریت بیماریهای غیر واگیر وزارت بهداشت اظهار داشت: هر روز حداقل 5 سهم میوه و سبزیجات مصرف کنید تا از مبتلاشدن به بیماریها دور بمانید.


به گزارش دکتر ایزی به نقل از مهر، علیرضا مهدوی، اضافه کرد: شرط اصلی سلامت زیستن، داشتن تغذیه صحیح است. عادات نامطلوب غذایی سلامت کودکان و نوجوانان را به خطر می اندازد و در سنین بالاتر خطر ابتلاء به بیماریهای غیر واگیر مثل فشار خون بالا، دیابت، بیماریهای گوارشی و سرطان را بیشتر می کند.‬ وی اشاره کرد: مصرف میوه و سبزی یکی از نخستین و مهم ترین سفارش های تغذیه ای در امتداد حفظ سلامتی و تندرستی است و یکی از ارکان اصلاح شیوه زندگی است. معاون دفتر مدیریت بیماریهای غیر واگیر وزارت بهداشت اظهار داشت: میوه و سبزیجات از ساخته شدن مواد چرب در درون دیواره های داخلی سرخرگ های قلبی جلوگیری می کند، علاوه بر آن با مصرف این نوع مواد غذایی زودتر احساس سیری می کنید و بدین سان کمتر غذای پر انرژی مصرف می شود. سفارش می شود حداقل پنج واحد میوه و سبزیجات (۴۰۰ گرم و بیشتر) در یک روز مصرف شود تا خطر بیماریهای قلبی، سرطان ها، دیابت و…، کم شود. مهدوی اضافه کرد: شواهد قوی دال بر کاهش خطر بیماری عروق کرونر با خوردن میوه و سبزی وجود دارد اما این که چگونه میوه و سبزی موجب کاهش خطر بیماری عروق کرونر می شود هنوز بطور دقیق مشخص نشده است، اما به نظر می آید، آنتی اکسیدان های موجود در میوه و سبزی عامل این اثر است. وی افزود: برای اینکه آنتی اکسیدان ها از اکسیداسیون موادی که سبب می شود کلسترول در سطح داخلی رگ رسوب کند جلوگیری می کند. درباب قرص های ویتامین هنوز هیچگونه شواهدی دال بر اثر آنتی اکسیدان آنها گزارش نشده است. از طرفی میوه ها و سبزی ها غنی از پتاسیم هستند، پتاسیم یک ماده معدنی است و به کنترل فشار خون کمک می نماید و از ریتم نامنظم قلب جلوگیری می کند. غالب میوه ها و سبزی ها غنی از اسید فولیک هستند و می توانند با داشتن این ماده سطح هموسیستین را در خون کاهش دهند، هموسیستین یکی از موادی است که زمینه ساز بیماریهای عروق کرونر محسوب می شود، بااینکه تحقیقات بیشتری برای یافتن تأثیر مقادیر بیشتر اسید فولیک بر کاهش خطر بیماری عروق کرونر باید صورت گیرد. مهدوی بیان کرد: هر روز حداقل ۵ سهم میوه و سبزیجات را مصرف کنید. اهتمام کنید میوه و سبزیجاتی که مصرف می کنید متنوع باشد. می توانید از میوه و سبزیجات تازه، یخ زده یا کنسرو شده استفاده کنید، آب میوه ها (هر واحد آب میوه معادل یک لیوان ۱۵۰ میلی لیتری آب میوه است) بعنوان یک سهم از ۵ سهم در یک روز محسوب می شود. او در آخر اظهار داشت: مصرف روزانه میوه به سبب وجود فیبر موجب کاهش کلسترول می شود، اهتمام کنید از انواع میوه استفاده کنید.


منبع:

1400/04/11
15:51:57
0.0 / 5
272
تگهای خبر: بهداشت , بیماری , سرطان , سلامت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳

لینک دوستان دكتر ایزی

دکتر ایزی Drez.ir

تگهای دكتر ایزی

drez.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دكتر ایزی محفوظ است

Dr EZ دكتر ایزی

پاسخ به سوالات پزشکی