وزیر بهداشت:
افزایش تعداد پزشکان به تنهایی مشکلات مناطق محروم را حل نمی کند
به گزارش دکتر ایزی، وزیر بهداشت و درمان ضمن اشاره به نقش آموزش پزشکی در آینده سلامت کشور، بر ضرورت توجه به کیفیت آموزش، توزیع عادلانه نیروهای تخصصی و تدوین برنامه های اجرایی زمان بندی شده در این عرصه تاکید کرد.
به گزارش دکتر ایزی به نقل از ایسنا، دکتر محمدرضا ظفرقندی در شروع روز دوم اجلاس معاونین آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز برگزار گردید، با تبریک به دست اندرکاران برگزاری این نشست اظهار داشت: آموزش پزشکی، بنیانگزار آینده سلامت مردم است و باید هم از نظر کمیت و هم کیفیت مورد توجه قرار گیرد.
وزیر بهداشت با اشاره به اینکه افزایش ظرفیت دانشجوی پزشکی لزوماً به بهبود توزیع خدمات در مناطق کمتر برخوردار منجر نمی گردد، اضافه کرد: اگر برنامه ریزی ها بدون توجه به شرایط و نیازهای منطقه ای صورت گیرد، مشکلات پابرجا می ماند. امروز در تعدادی استان ها ورودی دستیاری در رشته هایی مانند بیهوشی، طب اورژانس، اطفال و حتی داخلی و زنان به حد نیاز نرسیده است.
وی با تکیه بر ضرورت تدوین برنامه های اجرائی مشخص و زمان بندی شده برای سیاستهای آموزشی اظهار داشت: هر سیاست و برنامه باید پیوست اجرائی دقیق داشته باشد تا بدانیم چه اقداماتی، در چه زمانی و توسط چه نهادی باید صورت گیرد. حرکت آموزش پزشکی باید، به سوی عمل و حل مسایل واقعی حوزه سلامت پیش برود.
دکتر ظفرقندی با اشاره به تجربه سال ها فعالیت آموزشی در رشته جراحی، اشاره کرد: ارزیابی کیفی دستیاران پزشکی نباید فقط به آزمون های چهارگزینه ای محدود شود. این آزمون ها نمی توانند مهارت حرفه ای پزشک را به درستی بسنجند. آزمون های بالینی ساختارمند مانند OSCE، PMP و ارزیابی های مبتنی بر کیس، شاخص عادلانه تر و علمی تری برای سنجش توانایی دستیاران هستند.
وی با اشاره به رشد قابل توجه ظرفیت رشته های پزشکی و دندانپزشکی در سالیان اخیر گفت: در چهار سال قبل حدود ۱۰۰ درصد به ظرفیت این رشته ها افزوده شده است. حال باید با نگاهی آینده نگر و منطقه ای، برای هماهنگی میان ظرفیت ها، زیرساخت ها و نیازهای واقعی کشور برنامه ریزی نماییم. حل این چالش ها تنها از مسیر گفتگوی دوطرفه دانشگاه ها با وزارت بهداشت و مشارکت فعال استان ها و نهادهای تصمیم ساز امکان دارد.
وزیر بهداشت همین طور بر اهمیت توجه به اخلاق حرفه ای و تعهد اجتماعی در آموزش پزشکی تاکید کرد و اظهار داشت: پزشک آینده باید نه فقط دانش و مهارت، بلکه روحیه مردم دوستی و تعلق خاطر به میهن را در راه تحصیل خود بیاموزد. اگر در طول دوره آموزش، این ارزش ها در ذهن و رفتار دانشجو نهادینه نشود، هدف اصلی آموزش پزشکی محقق نخواهد شد.
دکتر ظفرقندی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت فعلی نظام دستیاری پزشکی تصریح کرد: چالش های در ارتباط با دستیاران با بخشنامه حل نمی گردد. این مورد نیازمند گفتگوی مستقیم، بررسی دقیق در سطح بیمارستان ها و همکاری نزدیک گروههای آموزشی است. هر دانشگاه باید با شناخت دقیق شرایط خود، برای بهبود محیط آموزشی و پشتیبانی از دستیاران برنامه ریزی کند.
به گزارش وبدا، او در آخر تاکید کرد: انتظار داریم هر دانشگاه علوم پزشکی مهم ترین مسایل آموزشی خودرا بهمراه پیشنهادهای اجرائی مشخص به وزارت بهداشت ارایه کند که با مشارکت متقابل، برنامه ای عملیاتی و زمان بندی شده برای پیشرفت آموزش پزشکی کشور تدوین شود. حرکت آموزش پزشکی باید بر پایه هم افزایی، گفت و گو و نگاه مسئله محور استوار باشد.
به طور خلاصه، وی با تأکید بر لزوم تدوین برنامه های اجرائی مشخص و زمان بندی شده برای سیاست های آموزشی گفت: هر سیاست و برنامه باید پیوست اجرائی دقیق داشته باشد تا بدانیم چه اقداماتی، در چه زمانی و توسط چه نهادی باید صورت گیرد. حرکت آموزش پزشکی باید بر پایه هم افزایی، گفت و گو و نگاه مساله محور استوار باشد.
منبع: دكتر ایزی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب