ربات های مینا ونیما درخدمت كودكان مبتلا به اوتیسم

ربات های مینا ونیما درخدمت كودكان مبتلا به اوتیسم

دكتر ایزی: تهران- ایرنا- طراحی و به كارگیری ربات های انسان نما بعنوان دستیار درمانگر در تشخیص و درمان بیماران مبتلا به اوتیسم یكی از طرح های پژوهشی است كه توسط محققان كشور انجام شده است.


به گزارش روز دوشنبه علمی ایرنا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بر مبنای آمارهای موجود نرخ وقوع اختلالات اتیستیك از دهه 1960 میلادی رو به افزایش است و در كشور ما هم این مشكل وجود دارد.
این اختلالات با نارسایی های كیفی در تعاملات اجتماعی، مهارت ارتباطی وخلاقیت اجتماعی مشخص می گردد و در سال های اخیر استفاده از ربات ها در تشخیص و درمان مبتلایان به اتیسم در دنیا رشد چشمگیری داشته است و در این راستا با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی طرحی با عنوان 'طراحی و به كارگیری ربات های انسان نما بعنوان دستیار درمانگر در تشخیص و درمان بیماران مبتلا به اوتیسم' توسط محققان دانشگاه صنعتی شریف انجام شد.
هدف از این پروژه به كارگیری عملی دو ربات انسان نما بعنوان دستیار درمانگر در ارتقای مهارت های اجتماعی و شناختی كودكان مبتلا به اتیسم بعنوان یكی از اولین گروه های به كارگیرنده این فناوری در ایران است كه برای رسیدن به این هدف هم سناریوها و بازی های آموزشی و درمانی متنوعی طراحی شد.
مجموعه سناریوهای تدوین شده در چند قالب بر روی كودكان اتیستیك پیاده سازی شد كه می توان به بررسی مقبولیت ربات ها در میان كودكان و بررسی حضور آنها در بازی تقلیدهای حركتی درشت و ریز، مقایسه تاثیر ربات ها بر یك جفت دوقلوی اتیستیك یكی با عملكرد بالا و دیگری با عملكرد پایین، اثربخشی استفاده از ربات ها در افزایش مهارت های اجتماعی كودكان عملكرد بالا اشاره نمود.
نتایج به دست آمده نشان دهنده مقبولیت 80 درصدی ربات های مینا و نیما در اولین تعامل كودكان اتیستیك با آنها بوده است. پیشرفت هر دو گروه كودكان عملكرد بالا و پایین در زمینه مهارت های تقلیدی ریز و توجه اشتراكی در برنامه آموزش موسیقی از دیگر یافته های این پژوهش بوده است و همینطور ارتقاء و ماندگاری مهارت های اجتماعی كودكان عملكرد بالا و كاهش رفتارهای ناسازگارانه و شدت اتیسم در كودك با عملكرد پایین بخش دیگری از مشاهدات از عملكرد كودكان شركت كننده بود.
با این اقدام روند درمانی این بیماران در كشور سریع تر شده و هزینه های تحمیلی بر جامعه هم كاهش یابد.
**9031**1440
تنظیم كننده: عادل پازیار** انتشار: گلشن


1396/10/05
19:21:02
5.0 / 5
4505
تگهای خبر: علم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱

لینک دوستان دكتر ایزی

دکتر ایزی Drez.ir

تگهای دكتر ایزی

drez.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دكتر ایزی محفوظ است

Dr EZ دكتر ایزی

پاسخ به سوالات پزشکی