وضعیت اهدای عضو در خوزستان نامطلوب است

وضعیت اهدای عضو در خوزستان نامطلوب است

دكتر ایزی: اهواز - ایرنا - مدیر مركز پیوند و فراهم آوری اعضای دانشگاه علوم پزشكی اهواز اظهار داشت: وضعیت اهدای عضو در خوزستان همچنان مطلوب نیست و نسبت به وضعیت سال گذشته بهبودی نیافته است.


دكتر امین بحرینی سه شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینكه سال گذشته 28 مورد اهدای عضو در خوزستان انجام شد اظهار نمود: از ابتدای امسال تابحال 13 مورد اهدای عضو در خوزستان صورت گرفت در حالیكه در این مدت 70 تا 80 مورد مرگ مغزی در استان صورت گرفت.
وی اضافه كرد: هم اكنون در خوزستان 700 تا 800 بیمار در لیست پیوند كلیه و 30 تا 50 نفر در لیست پیوند كبد قرار دارند كه تعدادی برای عمل پیوند به شیراز عازم می شوند.
بحرینی ادامه داد: طبق آماررسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی روزی هفت تا 10 نفر در لیست انتظار پیوند فوت می كنند اما از آمار استانی آماری دردست نیست.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز بیان كرد: در بعضی استان ها مانند تهران، فارس، اصفهان و خراست رضوی وضعیت اهدای عضو مناسب می باشد اما خوزستان در آخرین رده ها قرار دارد.
وی اظهار نمود: در خوزستان سالانه به ازای هر یك میلیون نفر سه تا چهار مورد اهدای عضو انجام می گردد.
بحرینی اظهار داشت: برخی فكر می كنند فردی كه مرگ مغزی شده به كما رفته و بر می گردد اما مرگ مغزی با كما فرق می كند.
مرگ مغزی به وضعیت غیرقابل بازگشت همه عملكردهای مغز اطلاق می گردد و یكی از معیارهای قطعی تعیین كننده مرگ است و به صورت واضح با حالت زندگی نباتی متفاوت می باشد.
در حالت كما، شانس بهبود برای برخی بیماران وجود دارد، در صورتی كه در مرگ مغزی، بهبود بیمار غیرممكن و مرگ وی در مدت چند روز حتمی است.
مدیر مركز پیوند و فراهم آوری اعضای دانشگاه علوم پزشكی اهواز ادامه داد: در دنیا مرگ به دو دسته قلبی و مغزی تقسیم می گردد كه 10 درصد مرگ ها مغزی است.
وی افزود: طولانی ترین زمانی كه یك فرد مرگ مغزی در دنیا با دستگاه و دارو نگه داشته شده یك هفته بوده و در ایران نگهداری بیشتر از 72 ساعت گزارش نشده است.
بحرینی بیان كرد: بین سه تا هفت عضو از بیمار مرگ مغزی قابل پیوند است و پوست، عضلات، تاندون و استخوان فرد هم می تواند كمك كننده باشد.
وی اظهار داشت: در خوزستان هنوز فرهنگ اهدای عضو به خوبی نهادینه نشده و نیازمند افزایش آگاهی مردم است و در این راستا باید جلسات فرابخشی برگزار گردد و در شورای فرهنگ عمومی استانداری به صورت تخصصی مطرح شود.
بحرینی بیان كرد: شاید بخشی از فرهنگ سازی به علت اعتماد نداشتن مردم به سیستم بهداشتی و درمانی باشد.
3004/ 6037
خبرنگار: خاطره غفاری ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی


1396/10/26
20:20:50
5.0 / 5
4703
تگهای خبر: بهداشت , پزشك , درمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۱

لینک دوستان دكتر ایزی

دکتر ایزی Drez.ir

تگهای دكتر ایزی

drez.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دكتر ایزی محفوظ است

Dr EZ دكتر ایزی

پاسخ به سوالات پزشکی