عضو كمیته كشوری آنفلوآنزا:

آمار مبتلا شدن و مرگ و میر كروناویروس به شدت در حال افزایش می باشد

آمار مبتلا شدن و مرگ و میر كروناویروس به شدت در حال افزایش می باشد

به گزارش دكتر ایزی عضو كمیته كشوری آنفلوآنزا با اشاره به اینكه آمار مبتلایان و مرگ و میر بیماری كروناویروس به شدت در حال رشد است، اظهار داشت: پیشبینی می شود كه آمار مبتلایان تا آخر هفته رشد زیادی داشته باشد.


دكتر مسعود مردانی - فوق تخصص بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اینكه ویروس كرونا ویروسی شناخته شده است كه پس از رینو ویروس ها دومین علت عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی محسوب می شوند، اظهار داشت: نسل جدید ویروس كرونا كه در كشور چین شیوع پیدا كرده نوع جدیدی از ویروس كروناست كه با انواع دیگر آن متفاوت می باشد.
وی با اشاره به اینكه این بیماری تا چند هفته گذشته تنها در چین مشاهده شده بود، اظهار نمود: امروز در كشورهای مختلف مانند فرانسه، ایتالیا، كانادا، تایلند، ژاپن، كره جنوبی، آمریكا، استرالیا و غیره موارد مبتلایان به این بیماری مشاهده شده است.
مردانی با اشاره به اینكه موارد مبتلایان كروناویروس از ۸۰۰ مورد در روز گذشته به ۱۹۷۵ مورد در امروز افزایش یافته است، خاطرنشان كرد: همینطور تعداد مرگ و میر از ۲۶ مورد به ۵۶ مورد افزایش یافته است.
اقدامات صورت گرفته در ایران برای جلوگیری از بروز و شیوع كروناویروس
وی با اشاره به اینكه هنوز موردی از مبتلا شدن به كرونا در ایران مشاهده نشده است، درباره اقدامات صورت گرفته در ایران برای جلوگیری از بروز و شیوع این بیماری اضافه كرد: در فرودگاه امام (ره) تمام افراد در كلیه پروازهایی كه از چین وارد ایران می شوند قبل از ورود مورد بررسی و در صورت مشاهده علائم مورد معاینه قرار می گیرند.
عضو كمیته كشوری آنفلوانزا با اشاره به مسایل مطرح شده در ارتباط با جدی نبودن روش های پیشگیری و تشخیص این بیماری در مرزهای كشور، اظهار داشت: در خیلی از كشورها در فرودگاه ها و مرزها از دیتكتور استفاده می نمایند كه این دستگاه از فاصله زیاد میزان تب و حرارت فرد را می سنجد، در این حالت افراد مشكوك شناسایی شده و سفارش های لازم ارائه می شود. البته نمی توان تمامی افراد دارای تب را قرنطینه كرد، ولی سفارش های لازم برای جدی گرفتن موضوع، رفتن به پزشك و حاضر نشدن در جمع تا قبل از بهبودی باید گوشزد شود.
وزارت بهداشت و سازمان هواپیمایی حساسیت خود به كرونا را افزایش دهند
وی با اشاره به اینكه امكان دارد تمهیدات در نظر گرفته شده توان لازم برای جلوگیری از ورود مبتلایان را نداشته باشد، اظهار داشت: ازاین رو وزارت بهداشت و سازمان هواپیمایی كشور باید حساسیت خود به این مورد را افزایش دهند؛ چونكه جدیدا حتی در كشوری مانند كانادا موارد بیماری مشاهده شده و به علت رفت و آمدهای ایرانی ها با كشورهای مختلف باید این مسایل و سفارش ها جدی تر گرفته شود.
توصیه های مسافرتی برای جلوگیری از كروناویروس
مردانی با تاكید بر سفارش ها و اقدامات احتیاطی در این رابطه و بویژه سفارش های مسافرتی، اظهار نمود: خودداری از لمس و تماس با حیوانات وحشی یا اهلی زنده یا مرده، خودداری از تماس نزدیك با فرد مبتلا به بیماری تنفسی، استفاده از ماسك در صورت در معرض تماس بودن با بیمار، شست و شوی مكرر دست با آب و صابون بخصوص پس از تماس با بیمار یا حیوان و رفتن به پزشك درصورت داشتن بیماری تنفسی و در صورت داشتن سفر به كشورهای درگیر، بعضی از سفارش های ضروریست.
راه های جلوگیری از انتقال این بیماری
این استاد دانشگاه علوم پزشكی شهیدبهشتی با اشاره به برخی دیگر از سفارش های پیشگیرانه بیماری كروناویروس و پیشگیری از انتقال بیماری، خاطرنشان كرد: استفاده از ماسك معمولی، رعایت حداقل یك متر فاصله با سایرین، پوشاندن دهان در زمان عطسه و سرفه یا استفاده از دستمال یكبارمصرف و یا استفاده از قسمت بالایی آستین در زمان عطسه و سرفه و شست و شوی مكرر دست ها با آب و صابون بعضی از سفارش های بهداشتی بسیار مهم می باشد.
این عضو هیات علمی دانشگاه با تاكید بر عدم حضور بیماران در جمع های مختلف مانند همایش ها و كنگره ها و...، خاطرنشان كرد: خودداری از دست دادن، تماس و در آغوش كشیدن دیگران هم جهت جلوگیری از انتقال بیماری بسیار اهمیت دارد.
مرگ و میر و شدت علائم بالینی كروناویروس بالاتر از سارس است
مردانی با اشاره به پیشبینی اپیدمیولوژیست ها در این رابطه، اظهار داشت: موارد مرگ و میر كروناویروس به سرعت افزایش خواهد یافت؛ چونكه بیماری سریعا منتقل می شود. همینطور محققان فرانسوی در این رابطه اعلام نمودند كه مرگ و میر و شدت علائم بالینی كرونا از سارس هم بالاتر است.
مردانی همینطور به ایرانیانی كه در چین اقامت دارند و یا قصد خروج از كشور به مقصد چین را به هر علتی دارند سفارش كرد: افرادی كه در چین اقامت دارند باید از تردد غیر ضروری به شهرها و مناطق درگیر با این بیماری پرهیز كنند و به هموطنان و تجار ایرانی هم سفارش می كنم از سفر غیر ضروری به مقصد چین تا اطلاع ثانوی جدا اجتناب كنند.
استاد دانشگاه علوم پزشكی شهیدبهشتی با اشاره به اطلاعیه سفارت ایران در پكن چین تصریح كرد: در این اطلاعیه از هموطنان درخواست شده با عنایت به شیوع این بیماری در چین حتما مقصد خویش را در چین پیش از رفتن رصد و از تردد در اماكن مشكوك و آلوده اجتناب كنند و در ادامه اگر چنانچه كار ضروری در این كشور ندارند از ورود و خروج به این كشور خصوصا در شهرهای قرنطینه پرهیز كنند.



1398/11/06
22:02:12
5.0 / 5
4208
تگهای خبر: بهداشت , بیماری , پزشك , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳

لینک دوستان دكتر ایزی

دکتر ایزی Drez.ir

تگهای دكتر ایزی

drez.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دكتر ایزی محفوظ است

Dr EZ دكتر ایزی

پاسخ به سوالات پزشکی