توضیح صداوسیما به دنبال انتقاد معاون وزیر بهداشت از محتوای غیرعلمی تبلیغات یک دمنوش لاغری

توضیح صداوسیما به دنبال انتقاد معاون وزیر بهداشت از محتوای غیرعلمی تبلیغات یک دمنوش لاغری

به گزارش دکتر ایزی، به دنبال نامه معاون وزارت بهداشت به رئیس صداسیما و انتقاد از تبلیغات غیرعلمی و گمراه کننده دمنوش لاغری روابط عمومی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران توضیحاتی ارائه کرد.


به گزارش دکتر ایزی به نقل از ایسنا، وزارت بهداشت همواره در رابطه با تبلیغات کالاهای مضر سلامت اخطار داده است اما آن چه انتقاد و تذکر اخیر دکتر رییسی را با موارد قبلی متمایز می کند، اخطار در رابطه با «محتوای غیرعلمی تبلیغات» هست فارغ از کیفیت یا مجوز کالا.
معاون وزیر بهداشت در این نامه محتوای تبلیغات کالای مذکور را گمراه کننده و غیرعلمی عنوان می کند که می تواند سلامت شهروندان را به مخاطره بیندازد و همینطور بر این نکته تأکید دارد که ساز و کارهای لازم جهت بررسی علمی و کارشناسی محصولات تبلیغ شده در رسانه ملی تدوین و اجرا شود تا اعتماد عمومی نسبت به سلامت و صداقت برنامه های پخش شده حفظ گردد.»
روابط عمومی صدا و سیما هم در جواب این نامه جوابیه ای در ۵ سرفصل داده است که به دنبال می آید:
۱. تعهد به قانون به عنوان فصل الخطاب
سازمان صدا و سیما به عنوان رسانه ملی، خویش را موظف و متعهد به رعایت کامل قوانین و مقررات جاری کشور می داند. واحد تجاری این سازمان، قبل از پذیرش و پخش هرگونه آگهی در رابطه با حوزه های سلامت محور، موظف به استعلام و دریافت مجوزهای قانونی لازم از مراجع ذی صلاح، بخصوص سازمان غذا و دارو به عنوان نهاد تخصصی و رسمی کشور، می باشد. پخش هر آگهی، به شرط عرضه این مستندات توسط شرکت متقاضی است.
۲. معرفی سند کلیدی: پروانه ساخت از وزارت بهداشت
در مورد مورد اخیر که منجر به مکاتبه مذکور شده است، به اطلاع می رساند آگهی مربوط به محصولی است که دارای پروانه بهداشتی ساخت رسمی به شماره ۴۷/۱۵۵۹۷، صادر شده از جانب معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گیلان (از نهادهای زیرمجموعه وزارت بهداشت) می باشد. این مجوز، بعد از بررسی های کارشناسی و علمی همان وزارت خانه، به تولیدکننده اجازه داده تا محصول خویش را به شکل قانونی تولید و در بازار کشور عرضه نماید.
۳. طرح یک پرسش بنیادین از متولیان سلامت کشور:
اینک این پرسش جدی برای این سازمان و افکار عمومی مطرح است که چطور می توان نهاد رسانه ملی را به سبب پخش آگهی محصولی مورد انتقاد قرار داد که تولید و عرضه آن توسط زیرمجموعه همان وزارت خانه، قانونی و مجاز شمرده شده است؟ آیا منطقی است که یک بخش از وزارت بهداشت محصولی را بعد از ارزیابی های تخصصی تأیید و برای آن مجوز صادر کند و بخش دیگری از همان وزارت خانه، آنرا «فاقد پشتوانه علمی» و تبلیغ آنرا «اغواکننده» بنامد؟ این تضاد آشکار در سیاستگذاری و اجرا، بیشتر از همه به اعتبار نهادهای نظارتی و اعتماد عمومی لطمه می زند.
۴. ضرورت تفکیک «محتوای تبلیغ» از «اصل مجوز»:
بدیهی است که تعهد به محتوای پروانه ساخت که صراحتاً «درج هرگونه ادعای درمانی» را منع کرده، هم برای تولیدکننده و هم برای این سازمان به عنوان بستر تبلیغاتی، لازم الاجراست. سازمان صدا و سیما دارای کمیته های نظارتی دقیقی برای رصد محتوای آگهی هاست. درصورتیکه مصداق یا مصادیقی از محتوای تبلیغاتی، این بند قانونی را نقض کرده باشد، بنظر می رسید که آن وزارت خانه محترم، طبق روال قانونی و از راه کمیته های نظارتی مشترک، موارد را جهت بررسی و اصلاح به این سازمان منعکس می نمود؛ نه آن که با صدور یک نامه کلی، اصل همکاری مبتنی بر مجوزهای رسمی را زیر سؤال ببرد.
۵. دعوت به هماهنگی و شفافیت:
در پایان، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ضمن تأکید مجدد بر مسئولیت اجتماعی خود در برابر سلامت مردم، از وزارت محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تقاضا دارد با رفع ناهماهنگی های درون سازمانی، یک رویه واحد، شفاف و قابل اتکا را برای تمامی فعالین این حوزه تبیین نماید تا از بروز چنین تضادهایی که منجر به سردرگمی مردم و تضعیف اعتبار نهادهای رسمی می شود، در آینده جلوگیری به عمل آید. رسانه ملی آماده است تا همچون گذشته، در چهارچوب قانون و بر مبنای مجوزهای معتبر صادر شده از جانب نهادهای مسئول، به وظایف خود عمل نماید.»



منبع:

1404/09/14
11:15:10
4
5.0 از ۵
تگهای خبر: آموزش , بهداشت , پزشك , دارو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۱

لینک دوستان دكتر ایزی

دکتر ایزی Drez.ir

تگهای دكتر ایزی

drez.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دكتر ایزی محفوظ است

Dr EZ دكتر ایزی

پاسخ به سوالات پزشکی
drez.ir: سلامتی در دسترس، در هر زمان و مکان